Voorbeschouwing Damme – Cabauw

Vandaag – zaterdag 19 november – heten wij spelers en supporters van Cabauw uit Lopik (ongeveer 8.000 inwoners) van harte welkom op ons sportcomplex voor de 8e speelronde van het seizoen 2022/2023. De 1e periodetitel wordt vandaag vergeven op basis van deze eerste acht wedstrijden. Wordt VVZwammerdam kampioen of toch SCH’44? Dat is waar het vandaag – voor ons – primair over gaat.

Cabauw is van oudsher een katholieke enclave in de overwegend reformatorische Lopikerwaard, is dan ook van oorsprong een zondagvereniging en stapte in 2019 over. Het polderdorp Cabauw zelf, nu onderdeel van Lopik, heeft 700 inwoners. Voetbalvereniging Cabauw uit 1958 doet het momenteel redelijk. Cabauw staat eerste van het rechterrijtje met 2 gewonnen (Stolwijk en Siveo’60), 2 gelijk (Linschoten en VEP) en 3 verloren (SV Gouda, Rohda’76 en WDS) wedstrijden: 13 doelpunten gemaakt en 12 tegen. Een ploeg die hard kan werken, uit counters weet te scoren, maar ook een ploeg die hoogte en diepte punten soepel weet af te wisselen. De bekendse naam is ongetwijfeld die van trainer Herman Verrips die 251 wedstrijden speelde voor FC Utrecht en 56 voor FC Zwolle. Hij speelde 14 jaar betaald voetbal als verdediger in de periode 1981 t/m 1995.

VVZwammerdam heeft voor het eerst dit seizoen een volledig complete selectie. Dat betekent puzzelwerk voor de  trainers Van der Zee en Kremer. We zijn nog steeds ongeslagen 1e met twee punten voorsprong op SCH’44. Zij mogen naar Gouda voor de wedstrijd tegen GSV. Afgelopen zaterdag speelde onze ploeg in Harmelen – volgens kenners – de beste 1e helft ooit. Het toch sterke SCH had inderdaad weinig tot niets in te brengen. Dat werd na de theepauze wel anders. De omstandigheden zijn deze zaterdagmiddag niet ideaal door met name de winterse weersomstandigheden. Tegen SPV’81 twee weken terug liet de ploeg zien – onder alle omstandigheden – ook tot de laatste minuut te kunnen knokken voor een goed resultaat. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Balsponsor is Sanidirect. Vandaag geen pupil van de week (Sinterklaasintocht) en Jeffrey is DJ van dienst. Samen maken we er een sportieve middag van bij een krappe 2-3 graden, maar met een zeer grote kans op zon. #enjoy … en tot straks.