VVZwammerdam, zo groen als gras?

Het sportcomplex aan de Spoorlaan 21ste eeuw bestendig maken – aanpassen aan de tijdgeest: moderniseren en verduurzamen – is een wens die we al geruime tijd hebben. Dat leidde o.a. tot het opknappen van de vier oudere kleedkamers in 2014, de aanleg van het kunstgrasveld (2015) en het afstoten van het kleine kunstgrasveld, in 2021 werden de eerste 14 zonnepanelen geplaatst en kwam er Ledverlichting (48 lampen) rondom Veld 2. De huidige hoge energieprijzen nopen ons tot sneller handelen. Hoe hoger de energieprijzen, hoe eerder je de investering terugverdient. Ieder nadeel heeft zijn voordeel om maar een andere bekende voetbalfilosoof – Willem van Hanegem – te citeren.

Wat zijn we van plan?

In overleg met een externe deskundige (het bedrijf ‘Klimaatroute’ namens de NOC*NSF) is er in maart van dit jaar een doorlichting geweest wat er allemaal gebeuren moet om binnen afzienbare tijd (drie jaar) energieneutraal te zijn. Dat heeft eerlijk gezegd ons wel de ogen geopend hoe relatief makkelijk we (bestuur en leden) dagelijks omgaan met onze inmiddels duurbetaalde energie (elektriciteit en gas) en hoe er aan een hoop praktische zaken nauwelijks aandacht wordt besteed.

We pakken er even een paar uit; de doorlichting heeft ons zeker bewust gemaakt van ook het ‘laaghangend fruit’ wat we sowieso kunnen en dus ook gaan doen:

• Veldverlichting uitzetten als je klaar bent met trainen en dat niet pas doen na het douchen en omkleden;
  • Vervang sowieso alle conventionele lampen (dus ook de TL-buizen in de kantine en de lampen in de kleedkamers) door Ledverlichting;
  • Breng bij de koelcel een strokengordijn aan en doe die deur sowieso steeds dicht. Ook als je een paar keer heen en weer moet lopen. Gemak dient de mens, maar niet de portemonnee en het milieu. Je kunt er ook voor zorgen via een deurschakeling dat de koelcel uitgaat als je de deur opendoet in plaats van juist aanslaat;
  • Moeten de 6 koelkasten iedere dag aanstaan als je ze maar 2 dagen per week worden gebruikt (donderdagavond en zaterdag, soms vrijdagavond)? En die koelkasten zijn sowieso niet meer de zuinigste modellen;
  • We hebben de meest ideale plek in het dorp, een plat dak, voor zonnepanelen, ze staan die hele dag ‘zon’ te vangen, er is geen enkele schaduwkant.
  • We hebben vloerverwarming in de kleedkamers: staat 24 uur per dag en 365 dagen per jaar aan (als we niet uitkijken). Een pompschakelaar ertussen is een buitengewoon simpele oplossing;
  • Inmiddels hebben we 14 zonnepanelen, maar er zijn er 82 extra nodig om energieneutraal te worden. In theorie moet dat makkelijk op het dak kunnen (of op de MFA);
  • Isoleren van de CV-leidingen (30 meter)
  • Isoleren van de appendages (die worden meestal vergeten, ook bij ons)

Conclusie

Maar ook met bovenstaande maatregelen zijn we er nog niet: de komende jaren moeten we aan de slag met nog meer isoleren (o.a. van het dak en de spouwmuren), een warmtepomp en vloerverwarming in de kantine (nu alleen in de kleedkamers). En de deskundige wees met name ook nog eens op ons collectieve bewustzijn als we aan energiemonitoring zouden gaan doen. Net als met je auto, een dashboard voor je neus als je te hard rijdt. Het eerste jaar gaat ons dat rond de 11.000 euro kosten, dat lijkt veel, maar als we het niet doen zijn we dat geld ook kwijt binnen de komende drie jaar door de enorme stijging aan energieprijzen op dit moment! Hoe langer we wachten hoe meer het ons gaat kosten.

Mochten Dammenaren ons dat geld – bijv. in coupures van 250 euro willen lenen dan horen we dat heel graag. Je spaargeld levert bij de bank waarschijnlijk momenteel minder op dan bij ons. Mail naar Jeroen van Oort, onze penningmeester (penningmeester@vvzwammerdam.nl). Laten we samen voor een 100% energie neutrale MFA/dorp gaan in de zeer nabije toekomst. Alle Dammenaren een groen gevoel.