Voorbeschouwing Damme – Alphense Boys

Vandaag maar eens geen programmaboekje. We laten het bij een terugblik op een geweldig mooi voetbalseizoen, ondanks de coronacrisis en een korte voorbeschouwing op de nacompetitie. Misschien wordt het zelfs wel een memorabele wedstrijd. De laatste wedstrijd van Alphense Boys zaterdag voordat ‘de stekker’ er wordt uitgetrokken. Het ziet er immers naar uit dat de KNVB steeds meer water bij de wijn doet en dat er in de top van het amateurvoetbal op zaterdag en op zondag kan worden gevoetbald binnen één klasse (hybride voetbal).

De analyse over het hele afgelopen seizoen is vrij simpel: we hebben het in twee wedstrijden laten liggen in de strijd om het kampioenschap en dat zijn de twee wedstrijden tegen kampioen sc Woerden. Zouden we tegen hen twee keer hebben gewonnen dan zouden we 5 punten meer hebben gehad en zij 5 punten minder. Damme zou dan vandaag bovenaan staan met 25 wedstrijden en 55 punten, sc Woerden met 25 wedstrijden en 53 punten 2e staan en SCH zou dan 3e staan met 25 wedstrijden en 52 punten. Het zou dan vandaag onze kampioenswedstrijd zijn geweest. Het lijkt onzin, maar we hebben het tegen de andere 12 verenigingen beter gedaan dan sc Woerden en dat is wel een feit. Maar het telt allemaal niet meer vandaag. Woerden is in de onderlinge wedstrijden de winnaar geworden en dus de terechte kampioen. Op de klok van het digitale fototoestel van de fotograaf werd de laatste goal van sc Woerden vorige week gemaakt in de 89ste minuut en 59 seconden. Geen grapje, echt waar!

Wat verder opvallend is geweest is dat we het in uitwedstrijden veel beter doen dan in thuiswedstrijden en dat we bizar weinig doelpunten (slechts 7) tegen hebben gehad in die 13 uitwedstrijden. De achterhoede inclusief invaller-doelman Chris van Riessen en de momenteel geblesseerde doelman Bartjan Pfaff stonden letterlijk hun mannetje en beide doelmannen pakten een strafschop klemvast op vitale momenten. Dat laatste mag zeker niet onvermeld blijven. Vandaag staat overigens Bas Kwakernaak (JO19-1) onder de lat. Ook hij maakte dit jaar zijn debuut zoals meerdere JO19-1 spelers dat hebben gedaan. Mogelijk komt daar vandaag weer een debutant bij. Levi van der Neut (zoon van Tim) staat op het formulier met 15 spelers.

We staan vandaag voor 15 dagen waarin er 4 wedstrijden door ons mogelijk worden gespeeld afhankelijk van hoe de hazen lopen. Het meest voor de hand ligt dat we vandaag definitief eindigen op de 3e plek. Die derde of vierde plek bepaalt de volgorde der dingen voor de komende wedstrijden. Woerden won de 2e periode en hun plek wordt ingenomen door SCH’44. De hamvraag vandaag is echter of Rohda de 3e periode gaat ophalen bij Nicolaas Boys die niets meer te winnen of te verliezen heeft. Als Rohda niet wint, gaat de 3e periodetitel naar SCH’44 en ziet de wereld er weer iets anders uit. Dan is SCH met een 2e plaats de hoogst gekwalificeerde ploeg met een periodetitel en zijn wij dat niet met onze 3e plaats. Kortom hoe de nacompetitie in elkaar zit vanaf dinsdag 7 juni hangt voor ons vooral af van de inzet van Nicolaas Boys vanmiddag.

Op onze Facebook-pagina (@meerdaneenvereniging) heeft Jozef Kindt al een hele analyse gemaakt.

Buiten beschouwing laten we nog maar even dat de wedstrijd van vandaag wordt verplaatst naar dinsdagavond om moverende redenen (inmiddels heeft AB gebeld: kunnen niet voldoende spelers op de been brengen).
Pupil van de week is Tim de Maar en balsponsor is Louis Kroft.