Aan het woord: Ralf van Engelen

Een mooi inkijkje hoe de JO19-1 is ontstaan en hoe dat verder moet. Hoe overleven zij de pandemie? Dank je wel Ralf (19), bovenste rij, meest rechts.
                              De JO19 vlak voor hun 1ste wedstrijd in het groen in 2019

Stel je zelf even kort voor!

Ik ben Ralf van Engelen, 19 jaar en speler van de JO19-1

Wie is je vader en wie is je moeder? Broers, zussen?

Mijn vader is Hans, mijn moeder is Davien en ik heb nog een zusje Danee

Waar en welke school volg je momenteel?

Ik zit nog op de middelbare school. Als het goed is ga ik eindelijk eind mei van mijn VWO afronden na 7 jaar.

Wat zijn je verdere studieplannen?

Na de middelbare school zou ik graag ondernemerschap- en retailmanagement willen studeren aan de Hogeschool in Rotterdam.

Heb je een relatie?

Nee, ik ben single.

Hoe is de JO19-1 als groep ontstaan? Er wonen maar twee spelers in Zwammerdam.

We zaten allemaal bij elkaar op school en in eerste instantie begon het als een grap. ‘ Wat als we nou eens samen zouden spelen in een team’. Totdat het opeens werkelijkheid werd en we voor het eerst met z’n allen gingen trainen bij VVZ.

Van welke verenigingen komen jullie allemaal?

Zelf kom ik van SV Nieuwkoop vandaan samen met nog een paar gasten. De meerderheid komt van ARC vandaan en sommige van ESTO. Sinds dit jaar hebben we nog Tigo en Devi in het team van RVC en Bernardus.

En waarom werd het uiteindelijk VVZwammerdam. Jullie konden uit veel clubs kiezen, toch?

Omdat we uit allemaal verschillende dorpen komen was Zwammerdam het meest centrale dorp om te gaan voetballen met z’n allen. Zo had iedereen het minste reistijd. En was ook Mats die als één van de eerste voorstelde om het bij VVZ te doen.

Jullie trainen trouw twee keer per week, maar zonder trainer. Wij noemen jullie ‘ons’ zelfsturende team? Kun je iets vertellen over hoe dat werkt in de praktijk? Moet er veel ‘vergaderd’ worden? Wie hakt de knopen door? In organisaties gaat dat niet vanzelf.

Vaak is het een keer per week. Nu met de lockdown zijn we naar twee keer per week gegaan.  In de praktijk spelen we altijd op een klein veldje partijtje. Het gaat bij ons vooral om het plezier maar, als we een wedstrijd hebben willen we die natuurlijk wel winnen. Omdat we vrienden zijn gaat eigenlijk wel soepel en kunnen we het snel met elkaar eens worden. Op wedstrijdendagen is mijn vader er bij om de opstelling te doen en dat er toch een volwassenen bij is mocht er toch iets misgaan. Bijvoorbeeld gedoe met de tegenstander.

Hoe gaat dat straks verder als senioren-team? Studenten gaan in de regel overal in ons land studeren.

Dat is nog een beetje de grote vraag. Ook wat er met corona gaat gebeuren. Hoogstwaarschijnlijk wordt het lastig om te gaan trainen door-de-weeks aangezien een deel op kamers gaat of ver moeten reizen en lange dagen maken. Alleen een wedstrijd spelen op de zaterdag is dan meer voor de hand liggend.

Wat heeft de lockdown-periode je aan positieve zaken gebracht?

Eigenlijk meer negatief dan positief maar het was vooral fijn dat we weer kunnen sporten en voetballen buiten.

Hoe zal je je deze corona-tijd vooral herinneren?

Ik zal het herinneren als een tijd waarin we vooral meer dingen hebben gedaan die minder leuk zijn. Zoals niet-uitgaan, niet-normaal kunnen voetballen. Minder mensen zien.

Wel of niet vaccineren? Want?

Ik zal mij wel laten vaccineren. De kans is groot dat ik beschermd ben tegen corona en in de toekomst eerder meer dingen mag dan mensen die niet gevaccineerd zijn.

Als je bij de KNVB de voorzitter zou zijn, wat zou je dan tegen Mark Rutte zeggen?

Ik zal aan hem vragen wanneer hij verwacht dat we weer competitief kunnen voetballen en er weer supporters naar het stadion mogen. Denk alleen niet dat Mark daar zelf ook een antwoord op kan geven maar hij kan er wel over beslissen.

Waar hopen jullie in mei/juni op? In welke vorm kunnen we het beste verder met het voetbal?

Het liefst natuurlijk competitief tegen andere teams buiten de club of dat verantwoordelijk is en hoe zit tegen die tijd is nog maar de grote vraag.

Hoe ziet jouw persoonlijke voetbal-CV eruit en wat is mogelijk je volgende stap?

Sinds ik 5 jaar ben speelde ik al voetbal bij SV Nieuwkoop. Ik heb altijd daar selectie gespeeld tot de JO17-1. Daarna ben ik naar Zwammerdam gegaan.

Kunstgras of natuurgras?

Ik denk kunstgras, omdat wij hier voornamelijk op voetballen en dan ook vaak winnen

Wat zijn je persoonlijke top-3 aan sportmomenten? Jullie werden in je eerste seizoen bij ons gelijk ‘Winterkampioen’. Toen viel er nog wat te vieren, meer dan een jaar geleden.

Het kampioenschap staat zeker in de top 3. Veel weet ik niet meer van die avond maar gezellig was het wel. Daarnaast heb ik ook nog in mijn tijd bij VVZ 5 keer gescoord in een wedstrijd. Dat was wel heel bijzonder. Daarnaast ook nog het kampioenschap in de eerste klasse bij SV Nieuwkoop in de jeugd.

Hoe kijk je als relatieve buitenstaander naar een (dorps)club als VVZwammerdam?

VVZwammerdam is vooral een club waar het draait om gezelligheid en ik denk dat dat heel goed bij ons past als team zijnde.

Je ideale vakantiebestemming?

Thailand of Italië.

Je meest favoriete muzieknummer?

High on life van Martin Garrix

Welke film moeten we zeker zien?

Kingsman

Wat kook/eet je het liefst?

Italiaans

Welke vragen mis je hier?

Het was een complete vragenlijst

Waar geloof je nog wel in anno 2021?

Dat het uiteindelijk altijd goed komt.

Je levensmotto?

Geniet van het leven!

Tenslotte: Wat is voor jou
Meer dan een vereniging’?

Voor mij is dat op zaterdag met het team voetballen en dan uiteraard winnen ;). Om vervolgens na de wedstrijd de derde helft in te gaan en er met het team een mooie avond van te maken

Dank je wel, … 😉