In gesprek met Anouk

Anouk is van ons, maar speelt bij Esto. Wij hebben helaas geen JO17, maar Anouk loopt wel bij ons stage en traint de Groene Smurfen. Het wordt een mooi lijst zo: een supporter, een vrijwilliger, een sponsor, een aanvoerder, een (echt)paar en nu dus een stagiaire. Veel lees plezier en deze mooie foto is vast door haar vader Rob (van beroep fotograaf) gemaakt.

Stel je zelf even kort voor!

Ik ben Anouk Poortvliet, 15 jaar oud. Woon met mijn vader in Woubrugge en met mijn moeder (en haar vriend) in Zwammerdam.

Wie is je vader en wie is je moeder? Broers, zussen?

• Vader: Rob Poortvliet
  • Moeder: Monique Kolle
  • Broer: Xander Poortvliet
  • Stiefvader: Peter Schonewille
  • Stiefzussen: Kiki, Eva en Samoa

Op welke school zit je? En daarna?

Zit op het Groene Hart Lyceum in de 4e klas van de havo. Ik weet nog niet wat ik na de middelbare wil gaan doen.

Heb je al een beeld waar je straks het liefste wil gaan werken en als wat?

Ik heb eigenlijk nog geen idee, misschien iets wat met sport te maken heeft.

Je bent doordat we geen compleet team meer hadden overgestapt naar Esto en speelt nu in een ‘echt’ meiden-team. Hoe is dat voor je?

Ik speel nu bijna 3 jaar in hetzelfde van meidenteam van Esto. In het begin was het wel anders, omdat ik maar een paar meiden kende uit het team en in het team bij VVZ zaten we met al onze vrienden/vriendinnen van school. Maar ik leerde snel al de rest kennen en het is een gezellig team. Het was werd wel makkelijker voetballen dan tegen de jongensteams toen bij VVZ.

Esto is veel grotere vereniging dan VVZwammerdam. Welke voordelen heeft dat?

Er zijn veel andere teams van dezelfde leeftijd, dus je kan veel oefenwedstrijden tegen elkaar spelen. En als een team te weinig spelers heeft voor een wedstrijd, kunnen ze altijd spelers lenen van andere teams. Ook een voordeel is dat er bij elke wedstrijd veel toeschouwers zijn.

Je bent nu bij ons (VVZ) momenteel ook bekend omdat je stage loopt bij onze Groene Smurfen. Waarom lopen jullie eigenlijk stage en wat doe je bij de Smurfen?

Deze stage is nodig voor het vak BSM (bewegen, sport en maatschappij). BSM is eigenlijk een vak waarbij je veel sport en veel leert over het organiseren van sportevenementen en over de theorieën van het sporten. Iedereen moet de sportstage doen (training geven), omdat het meetelt voor je examen en hiermee pas je de sport theorieën toe op je stage. Ik help met training geven bij de Smurfen.

Nu er zo weinig voetbal is, wat doe je dan als alternatief?

Wij trainen nog 2 keer per week en we hebben soms een oefenwedstrijd op zaterdag tegen een ander team van Esto. Verder ga ik de laatste tijd elke week 3 keer hardlopen.

Wat heeft de Lockdown aan positieve zaken gebracht?

Ik ben meer gaan hardlopen/ sporten.

Hoe vervelend is de Lockdown voor je? Wat mis je het meest?

Niet super vervelend, maar het is niet fijn. Ik mis het meeste dat je niet met al je vrienden mag afspreken en de feestjes mis ik natuurlijk ook, de avondklok maakt het er daar ook niet beter op. De gezelligheid van school mis ik ook wel.

Wel of niet vaccineren? Zou je dat eventueel laten doen?

Weet ik nog niet.

Hoe is je omgang met de Social Media? Waar doe je wel aan en wat laat je liggen en waarom?

Ik gebruik veel Instagram en Snapchat. Op die manier heb ik nog wel veel contact met m’n vrienden. Ik post weleens een foto in m’n verhaal op Instagram of Snapchat. Ik app met vrienden via Snapchat. Ik post niet heel vaak een foto op Instagram, omdat ik het leuker vind om elke keer voor een korte tijd iets in m’n verhaal te zetten.

Hoe ziet je eigen voetbalcarrière eruit straks? Op welke positie speel je het liefst?

Tot nu toe:

• VVZ JO13-1 gemengd team (2017-2018)
  • Esto MO15-1 (2018-2019) (kampioen)
  • Esto MO17-1 (2019-2020)
  • Esto MO17-1 (2020-2021)

Hoe het verder gaat heb ik nog geen idee over. Ik speel graag en eigenlijk altijd op het middenveld, het liefst mid-mid, maar links- of rechtsmidden kan ook.

Wat maakt voetballen zo verslavend?

Het is altijd leuk en gezellig op het veld. Het geeft een goed gevoel als je lekker staat te voetballen. Het maakt het verslavend omdat het altijd leuk is en je kan je helemaal laten gaan, vooral als je wint is het leuk!

Kunstgras of natuurgras? Want?

Natuurgras, dat voelt meer als voetballen. En omdat kunstgras ook vaak pijn doet als je een sliding maakt.

Wat zou je het liefste anders zien in het meiden-voetbal?

Dat er veel meer meiden teams komen en er meer niveaus komen. Zo zie je bij Esto dat er nu een jeugdmeidenteam (mijn team) is en een damesteam, terwijl er veel meer jongensteams zijn.

Merk je iets van racisme in het meidenvoetbal?

Bij ons totaal niet.

Wat was tot dusver je mooiste moment in het voetballen?

Dat ik tijdens een wedstrijd vanaf ongeveer 25 meter afstand zo over iedereen en de keeper heen schoot en scoorde! Is een paar keer gebeurd.

En, toen ik ‘Pupil van de Week’ was bij VVZ bij VR1, deed ik mee met het inschieten op doel en toen scoorde ik precies in de kruising :).

Doe je ook andere sporten?

Nee, geen sporten bij een vereniging. Wel doe ik aan skiën/snowboarden op wintersport, wakeboarden in de zomer en hardlopen.

Je ideale vakantiebestemming is?

Land met veel zon.

Je favoriete muzieknummer is?

Billie Jean, Michael Jackson

Welke film moeten we zeker ook zien?

Inception

Wat eet je het liefst?

Indonesisch eten of sushi

Wat is je grootste wens?

Dat er geen maatregelen meer bestaan voor Corona, dat alles weer kan!

Waar mogen we je ‘s nachts voor wakker maken?

Sushi

Tenslotte: Wat is voor jou ‘Meer dan een vereniging’?

Dat iedereen met elkaar samenwerkt om de doelen van de vereniging te behalen.