Interview met Cees van Leeuwen

Dit derde gesprek is met vrijwilliger Cees van Leeuwen, we hadden al eerder gesprekken met een supporter (Kees Kool) en een sponsor Wilfred Geerlof. Cees heeft bij onze club een roemrijke geschiedenis en is een Dammenaar in hart en nieren. Eens kijken wat hij te zeggen heeft op onze vragen:

Stel je zelf even kort voor!

Cees van Leeuwen, 65 jaar met vervroegd pensioen, getrouwd met Brigitte en geboren en getogen in Zwammerdam.

Wie is je vader en wie is je moeder? Broers, zussen?

Mijn beide ouders zijn overleden. Ik kom uit een gezin van 7 kinderen. Grote gezinnen waren vroeger heel normaal. 3 van mijn zussen zijn inmiddels overleden helaas.

Wat is/was je beroep/wat voor opleidingen heb je gevolgd?

Z-verpleegkundige, manager op Hooge Burch, teamcoach en agressietrainer voor personeel van Ipse de Bruggen. Opleidingen mavo, Z-verpleegkundige, kaderopleiding gezondheidszorg, Hoger management gezondheidszorg, coaching opleiding en opleiding agressie hantering.

Wat was je functie bij Ipse?

De laatste jaren dus agressie-trainer.

Heb je een relatie? Kinderen?

Getrouwd met Brigitte. Ik heb 1 zoon, Nick die ook jarenlang in Damme 1 heeft gebald en 3 prachtige kleindochters.

Je bent nu bij ons momenteel vooral ook bekend als verslaggever langs de lijn voor Studio Alphen. Hoe leuk is dat en waarom?

Ik doe dit al vele jaren en het leuke hiervan is dat je bij veel verenigingen komt met elk een eigen identiteit. Ik ken inmiddels veel mensen en die herkenning is altijd weer leuk. Ik probeer in het radio-verslag altijd veel enthousiasme te leggen en kan daarom ook een beetje mijn eigen verhaal maken en dat is leuk.

Wat is je volgende stap in termen van leuke dingen doen?

Als we weer in het oude normaal leven en hopelijk duurt dat niet meer lang, lekker weer op vakantie.

Wat heeft de lockdown-periode je aan positieve zaken gebracht?

Wat meer tijd voor verbinding en aandacht voor elkaar. Zelf ben ik meer aan het wandelen gegaan en fietsen, waardoor ik ook meer in de natuur ben en nieuwe plekken heb ontdekt.

Wel of niet vaccineren? Want?

Ja , omdat ik vertrouwen heb dat dit helpt om dit virus er onder te krijgen.

Hoe ziet je voetbal-CV eruit?

Van 12 t/14 jaar bij Damme, daarna vanwege een verhuizing naar Alphen bij ARC gebald in de jeugd. Ook nog in het Leids elftal  gevoetbald o.l.v.  trainer Leo Steegman. Ook bij ARC in het 2e en 1e elftal. Tussen door nog bij Feyenoord  getraind en een aantal wedstrijden gebald. Bij Alphia in het 1e team gebald en later weer bij Damme in het 1egevoetbald als laatste man.

Wat maakt voetballen zo verslavend?

Het onvoorspelbare en daarmee de spanning.

Kunstgras of natuurgras? Want?

Natuurgras want daar kan je lekkere slidings nemen.

Als je bij de KNVB zou werken wat zou je dan veranderen?

Ik heb daar niet goed zicht op maar wat mij te binnen schiet is dat er wellicht meer aandacht gegeven zou moeten worden aan het werven van scheidsrechters.

Merk je iets van racisme in het voetbal?

Niet echt.

Wat zijn je persoonlijke top-3 sportmomenten?

Kampioen worden als speler met Damme 1.

Spelen voor het Leids elftal waar we toen in een 4 bonden toernooi speelden tegen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag, verdeeld over meerdere avonden.

Ons 1ste team eindigt op plek?

In de middenmoot omdat het te wisselvallig opereert.

De toekomst van het dorp Zwammerdam en onze vereniging?

Hopelijk komen er snel huizen. Plannen zijn er, ben alleen bang dat uitvoering lang duurt. Tot die tijd  blijft  het behelpen. Voor het dorp zou het enorm fijn zijn als de jeugd hier kan blijven wonen met hun gezin, zodat verenigingen en scholen etc ook kunnen blijven bestaan in Zwammerdam. Hopelijk blijven alle leden de club trouw en het zou prachtig zijn als oud-spelende leden weer gaan voetballen of in ieder geval weer op zaterdagmiddag op de club komen voor zeg maar de gezelligheid. En bovenal laten we positief blijven. Kritiek geven aan de zijlijn is zo makkelijk. Neem zelf verantwoordelijkheid en laat de club niet in de kou staan.

Je ideale vakantiebestemming?

Griekse eilanden

Je favoriete nummer(s) in de Top-2000

Geen uitgesproken favorieten

Welke film(s) moeten we zeker zien?

Green Mile, Forest Gump en Shawshank Redemption.

Wat kook /eet je het liefst?

Ik lust alles eigenlijk wel alles.( mijn vrouw zegt nu gelijk: “Goed dat ik dat weet! “)

Waar geloof je nog wel in?

Dat alles wellicht, iets anders dan hoe het was, uiteindelijk toch weer goed komt.

Je levensmotto?

Geniet van elke dag.

Tenslotte: Wat is voor jou ‘Meer dan een vereniging’?

VV Zwammerdam is een gezellige club waar jong en oud elkaar ontmoeten wat hopelijk nog lang zo blijft.