Kees Kool aan het woord

Normaal zagen we elkaar nog wel eens bij de vereniging op het veld, langs de lijn of in de kantine, maar dat is alweer een poosje niet gebeurd om de jullie wel bekende reden. Misschien kunnen we de website gebruiken om eens wat meer van iemand te horen dan te doen gebruikelijk. We laten iedereen aan het woord: vrijwilligers, sponsors, supporters, trainers/leiders en uiteraard ook spelers. We beginnen vandaag met supporter en onderwijzer Kees Kool.

Stel je zelf even kort voor!

Kees Kool, 63 jaar, 21 jaar in Gameren mijn jeugd genoten, 21 jaar in Alphen gewoond en nu in mijn tweede huwelijk  ook al 21 jaar in Damme met veel plezier wonend. Kerkelijk meelevend, kerkenraadslid in de Dorpskerk, ook een fijne vom van saamhorigheid, net als bij de voetbal.

Wie is je vader en wie is je moeder? Broers, zussen?

Mijn lieve ouders zijn 82 en 79 geworden, 21 jaar bij ze gewoond, fijne jeugd gehad. Twee oudere zussen van 73 en 76 jaar.

Wat is je beroep/wat voor opleidingen heb je gevolgd?

Na de Pedagogische Academie 42 1/2  jaar onafgebroken voor de klas op de basisschool op mijn vierde school in Alphen. Nog 2 ½ jaar en dan ga ik vervroegd met pensioen.

Je bent onderwijzer, waarom doen zo weinig mannen dat?

Grootste reden is denk ik dat het inkomen niet conform de opleiding  is geweest. Inmiddels is dit sinds 5 jaar recht getrokken en zien we ook weer meer mannen in de opleiding. Vorig jaar had ik een advocaat van 40 jaar als student, dit jaar werk ik samen met een oud leerling die zij-instromer is.

Heb je een relatie? Kinderen?

20 jaar gelukkig getrouwd met Ria uit Damme. Zelf heb ik een dochter (Nathalie)van 32 en een zoon (Emiel)van 29 die ook in Alphia 3 voetbalt net als ik een tijdje. Door Ria als bonus 2 lieve kinderen erbij gekregen, Femmy van 35 en Joris van 28 . Inmiddels is Joris vader en zijn we opa en oma van Jaimy (4 maanden).

Jullie hebben een hond. Wat betekent een hond voor jullie? Wat is het leuke aan dat ras?

Gio (danseur de la Riviere) is een Tervuerense herder uit mijn geboortedorp Gameren. Hij is als een kind voor ons, heel gezellig en sociaal.

Je bent nu bij ons (VVZ) momenteel vooral ook bekend als supporter van ons 1ste? Hoe kijk jij naar ons 1ste team?

Ik geniet van de saamhorigheid in het huidige eerste met bijna alleen maar Dammenaren. Veel leuker dan bijvoorbeeld Aarlanderveen 1 waarbij sommige voetballers niet eens wisten waar dat dorp lag.

Wat is je volgende stap in termen van leuke dingen blijven bij (het voetbal)?

Ik vind het prachtig van de mooie activiteiten zoals familiedagen en het frietkot.

Wat heeft de lockdown-periode je aan positieve zaken gebracht?

Rust, niet meer dat gejaagde leven rondom beroep en alles eromheen.

Wel of niet vaccineren? Want?

Wel, vertrouw er helemaal op dat dit de (mijn) gezondheid positief beïnvloed.

Je laatste post op Facebook is: ‘Dit land is naar de klote’. Waarom raakte dat verhaal je zo?

Ik word niet goed van al die grove opmerkingen op Nederlanders (politici) die zogenaamd in de fout gaan. Mijn motto is: beheers je taalgebruik. Ook langs de lijn.

Hoe ziet je eigen voetbal-CV eruit?

6 jaar GVV’63 uit mijn geboortedorp Gameren (laagste 8e klasse, bierelftal), 3 jaar Alphia 3 (3eklasse, wel te hoog voor mij, maar ik ging mee in de flow. (Opmerkelijkste prestatie: ongeslagen 2e geworden door 5 gelijke spelen aan het eind van de competitie, 1 punt tekort!)

Wat maakt voetballen zo verslavend?

Ik vind het altijd prachtig als wedstrijden kantelen. Jammer dat dit Feyenoord niet gelukt is in de laatste klassieker tegen die club uit onze hoofdstad.

Kunstgras of natuurgras? Want?

Ik ben van het natuurgras, nooit op kunstgras gespeeld gelukkig. Heb vroeger nog wel eens koeienvlaaien moeten ruimen voor een wedstrijd.

Merk je iets van racisme in het voetbal?

In Damme eigenlijk niet en ik vind het wel meevallen wat racisme betreft. Respect in het algemeen met fair play verdient meer aandacht.

Wat zijn je persoonlijke Top-3 sportmomenten?

Ek voetbalwinst van Nederland (1988), Olympisch volleybal goud (Atlanta 1996), Europa Cup-winst van Feyenoord (1970) en de vele schaatstoernooien.

De toekomst van het dorp Zwammerdam en onze vereniging?

Natuurlijk ben ik voor meer woningbouw dat een boost kan geven naar verjonging en ik hoop dat dit ook meer jeugdleden zal opleveren voor VVZ.

Je ideale vakantiebestemming?

We komen al 21 jaar op dezelfde camping  in Cardet in Frankrijk met onze Eriba.

Je favoriete nummer(s) in de Top-2000

Stairway to heaven van Led Zeppelin. Ik ben helemaal gek van Progrock, Gazpacho, Ayreon, Riverside, Knight Area uit Boskoop en van vroeger Kayak, Alquin en Genesis.

Ik ben lid van Serious Music in het Parktheater in Alphen met zeker 10 concerten per jaar.

Welke film(s) moeten we zeker zien?

Ik ben meer van politieseries zoals Flikken Maastricht.

Wat kook /eet je het liefst?

Stampotten en tappas planken.

Welke vraag mis je nog? Welke Hobbies?

Ik wil nog wel eens graag wat in en aan huizen schilderen en lekker klussen rondom ons fijne huis in de Schreuderstraat.

Waar geloof je nog wel in?

In een langzame verandering naar het normale leven.

Je levensmotto?

Gezond en tevreden oud worden.

Tenslotte: Wat is voor jou ‘Meer dan een vereniging’?

Meer is voor mij de sfeer rondom een gezonde vereniging. Damme lijkt erg op GVV 63 en Alphia : Saamhorigheid, gezelligheid en veel voor elkaar over hebben.