Vitale sportverenigingen als UDI en VVZwammerdam

Vorige week, 28 april, zijn we uitgenodigd voor een bijeenkomst bij Sportspectrum samen met de verenigingen uit de andere kleinere dorpskernen rondom Alphen (o.a. Aarlanderveen, Boskoop, Koudekerk en Zwammerdam) om na te denken hoe we de maatschappelijke veranderingen (in het zogenaamde sociale domein) en de bezuiningen (10 miljoen in Alphen aan den Rijn) te lijf kunnen gaan. Het verhaal geldt niet alleen voor de voetbal, maar het geldt zeker ook voor bijvoorbeeld UDI, … . Er kwamen nogal wat dingen aan de orde zoals o.a. het aanstellen van een verenigingsmanager (naast het bestaande bestuur). Pfff, … zitten we daar nu op te wachten? Geen idee, maar in ieder geval een weg die we nog nooit hebben bewandeld.

Duidelijk is dat Sportspectrum veel inspiratie heeft weggehaald bij de Stichting ‘Een vitale Sportvereniging’. Deze stichting heeft een dag later een filmpje van nog geen 2 minuten op YouTube gezet. Dat maakt veel duidelijk in welke richting in ieder geval wordt gedacht. Onderstaand dit filmpje. Dan kijken we in ieder geval iets minder als een konijn in de koplampen van een auto. Wat hebben wij voorlopig voorgesteld (samen vv Koudekerk) aan Sportspectrum?

{youtube}4WCa3Ddo8Bg{/youtube}

Waar wil men gezamenlijk naar toe?

• De gemeenten wil een optimale benutting en bezetting van bestaand maatschappelijk vastgoed en goed exploiteerbare sportparken. Door een dagelijkse opstelling van het Sportpark van 08.30 tot 23.00 uur wordt een openbare voorziening gecreëerd en een natuurlijke ontmoetingsplek voor zowel leden als niet-leden van de sportvereniging in ons dorp. Deze kansen worden momenteel niet of onvoldoende door gemeenten benut.
  • Sportverenigingen krijgen daarvoor terug een stijgend ledenaantal (contributie-inkomsten), de inzet van een verenigingsmanager (!) en een toenemende kantine-omzet, maar ook de kans om de eigen positie te versterken, nieuwe doelgroepen te binden en (maatschappelijke) doelen te realiseren. De sportvereniging van de toekomst heeft een brede rol als algemene voorziening en concentreert zich op meer dan alleen sport. (in ons geval meer dan voetbal, meer dan een vereniging).
  • Gevolg is dat de sociale samenhang in haar omgeving wordt versterkt. Dit door het aangaan van verbindingen met beleidsvelden als zorg, arbeidsparticipatie, welzijn en onderwijs. De Vitale Sportvereniging speelt daarom een belangrijke rol in het realiseren van maatschappelijke doelstellingen.
  • Voor de dorpskern Zwammerdam, betekent dit dat de sportvereniging centraal staat in de samenleving. Een ontmoetingsplek is voor iedereen in de samenleving. Deze ontmoetingsplek is de vindplaats voor maatschappelijke activiteiten, sociale cohesie, huiskamer van de buurt, dat staat overigens al in onze ambitie (‘De club is je tweede thuis’) en beweegactiviteiten.
  • Voor private partijen is dat het aanbieden van een doorlopende beweeg- en activiteitenaanbod dat bijdraagt aan het welzijn en de participatie van burgers. Denk hierbij aan re-integratietrajecten, naschoolse sportprogramma’s voor basisschool kinderen en welzijnsactiviteiten met zorginstellingen. De Vitale Sportvereniging is een veilige ontmoetingsplaats en een netwerk van voorzieningen voor kinderen, jongeren, ouderen en gezinnen uit een wijk of stad. We hebben dat overigens al geprobeerd met de beide lagere scholen in 2012 door bij ons een brede school te starten (na 16.00 uur huiswerk maken en trainen aan de Spoorlaan), maar de tijd leek er toen nog niet rijp voor.

Voor ons, Voetbalvereniging Zwammerdam, zijn dit niet allemaal geheel nieuwe dingen: we hebben in het zeer recente verleden (2012/2013) gesproken over de inrichting en de plek (tegenover ons Sportcomplex) van de Multi Functionele Accomodatie (MFA) in Zwammerdam, we hebben gesproken met Scope-scholen en de Oranje Nassauschool over de opvang van de kinderen in het kader van de brede school in ons clubhuis, etc. We hebben het met Ipse de Bruggen gehad over de meest geschikte locatie van de MFA. Waarom de samenwerking met SV Aarlanderveen wel werkt is simpel; je wilt dat de kinderen voetballen in september, je praat mensen die de situatie van binnenuit kennen, de lijnen zijn kort en de KNVB facilieert dit type processen meer dan uitstekend.

Frustraties ontstaan als vrijwilligers (liefhebbers bij wie vergaderen zonde van de tijd is) verbindingsstreepjes moeten gaan leggen met professionele organisaties wiens mensen niet in het dorp wonen, die niet over de budgetten gaan (geen pasje van de zaak hebben), geen enkele doorzettingsmacht hebben, die bovendien vooral hun eigen belang voor ogen hebben (zij moeten ook bezuinigen) en die vergaderen in de baas zijn tijd. Dit kun je simpelweg niet vragen van een systeemvereniging zoals UDI, SV Aarlanderveen, vv Koudekerk of VVZwammerdam.

Ons (bovengenoemde vier verenigingen) concrete voorstel is geweest de zogenaamde ‘verenigingsmanager’ niet te koppelen aan de verenigingen, maar bij de kleine dorpskernen aan de Dorpsraad zoals de BelangenVereniging Zwammerdam (BVZ). Binnenkort zullen UDI en VVZwammerdam overleggen met de BVZ. We willen over alles meedenken en meedoen! Naast (1) meer dan voetbal, (2) meer dan een vereniging (3) kan meer dan een sportvereniging er ook nog wel bij.

NB: Overigens waar in alle verhalen geen rekening mee wordt gehouden, is dat weliswaar de velden inderdaad van 08.30 – 17.00 uur niet gebruikt worden. Maar dat je natuurgras ook niet zomaar eindeloos kunt (op-)gebruiken. Kortom: er zijn meerdere bottle-necks waarom een sportcomplex niet de gehele dag zomaar open kan zijn.

20140505 Vitale Sportvereniging