In memoriam: Martin Dobber (1952-2020)

Woensdagochtend 8 april is Martin Dobber overleden in het ziekenhuis te Gouda. Hij was daarheen gebracht met ernstige klachten die duidden op het virus dat rondwaart. In het ziekenhuis werd dit vermoeden bevestigd en is Martin overleden aan de gevolgen van het Coronavirus.

Vanuit de vereniging kennen wij Martin als iemand die erg geïnteresseerd was en betrokken wilde zijn bij veel van wat bij VVZwamerdam speelde. Hij was een gerespecteerd rustend lid, een gulle sponsor, en volgde snel na het begin dat hij hier kwam wonen (1990) de verrichtingen van de diverse teams. Hij woonde ook pal achter het doel op Veld 1. Een bijzondere plek en al helemaal voor een voormalige keeper die Martin was.

20130202 Martin goes America

Op 2 februari 2013 ging Martin op de foto met Bredan en Sean
die als Amerikaanse gastspelers uit Bellingham onze
kleuren verdedigden.

Vooral de prestaties van het 1e elftal hadden zijn belangstelling. Soms naar uitwedstrijden met de taxi, bijna altijd was hij bij de thuiswedstrijden aanwezig. Had hij geen taxi dan luisterde hij naar het radioverslag of keek op Twitter, zoals bij onze laatste wedstrijd op 7 maart jongstleden in Noorden en kwam na afloop in de kantine nog even mee-analyseren.

Martin vertelde ons vaak over het vrijwilligerswerk dat hij ondanks zijn beperkingen wel deed. En ook over zijn verleden in Den Helder en omstreken. En over het verdriet dat hij soms had. Martin was ook geen makkelijk mens. Zijn reacties aan de zijlijn konden niet altijd ieders waardering krijgen en we hebben daar veel met Martin over gesproken. Met veel moed en een optimistische houding probeerde hij het dan toch weer opnieuw en ging het weer tijden goed. Hij kreeg altijd die kans: hij bleef natuurlijk wel ‘onze Martin’.

Wij zullen Martin missen op de dinsdag- en de donderdagavond, langs de lijn en bij een tv-quiz in de kantine. Met een roze koek, een Fristi of een cassis erbij. Ook op de zaterdagmiddag met zijn bulderende stem. Het zal stil zijn achter het doel. Zijn onvoorwaardelijke steun aan de vereniging, de leden, de spelers van het 1ste en het bestuur zijn ook om niet te vergeten. Heel belangrijk in roerige tijden.

We wensen de nabestaanden en alle vrienden en kennissen veel sterkte bij het verwerken van dit plotselinge verlies van een grote en trouwe vriend.

Het bestuur van VVZwammerdam