Onze buren, hun paarden, ons vuurwerk!

Onze buren, de familie De Breuk, beheren een Paardenrusthuis en -pension met bijna 20 paarden. De leeftijden variëren op dit ogenblik van 2,5 jaar tot en met 32 jaar. Sommige van de oudere paarden hebben blessures in de vorm van artrose, slijtage, slechter zicht en ouderdomskwaaltjes. De jonge paarden zijn bestemd voor de fokkerij om mee te gaan rijden, de pensionpaarden worden ook gereden.

Een paard is een vluchtdier (een prooidier), onverwachte harde geluiden of bewegingen kunnen daardoor heftige schrikreacties geven met vervelende gevolgen. Dit kunnen blessures bij het paard zijn door snelle draaiingen in de benen, door vallen of doordat ze door het schriklint rennen. Ook kan de ruiter blessures of erger op lopen door een val of doordat een paard hen omverloopt. Al met al kan het zeer vervelende gevolgen hebben. Het werken met paarden en dieren is niet altijd zonder risico.

Eén van onze buurmannen (Milton)

Onze buren streven ernaar dat de paarden in alle rust van hun oude dag kunnen genieten en vuurwerk geeft erg veel stress die bij een bepaalde aandoening zoals cushing (zie de link onder deze bijdrage), een hormonale ziekte waar vooral oudere paarden aan lijden, juist vermeden moet worden.

En dan nu ons gedrag: zo nu en dan zijn we niet te beroerd, en ook de supporters van de tegenpartij laten zich daarbij niet onbetuigd, bij belangrijke wedstrijden vuurwerk af te steken. Daar zijn de paarden (en honden) die bij de Familie De Breuk wonen niet blij mee. We gaan hier in het vervolg beter rekening mee houden! Hoe?

Knalvuurwerk is er met Oud & Nieuw al meer dan genoeg. We kunnen het bij onze thuiswedstrijden dan ook gewoon laten. Bij een enkele wedstrijd is een groene rookbom bij de opkomst van de spelers meer dan voldoende. Dan maken we ook sfeer zonder de paarden van onze buren tot last te zijn! Daarnaast is de familie De Breuk sinds jaar en dag shirtsponsor van ons 3e elftal. Kortom: er zijn meer redenen om blij en trots te zijn op onze buren. Welke club is immers gehuisvest naast een paardenpension? En vuurwerk kunnen we sowieso in het veld beter overlaten aan onze spelers.

Met groene groet,

NB: link naar de Ziekte van Cushing