Jack kijkt terug op de 1ste seizoenshelft

Na de deceptie van het vorige seizoen – degradatie uit de 3e klas – zijn we begin augustus weer vol goede moed aan de voorbereiding voor het nieuwe seizoen begonnen. Met wat nieuwe spelers en een andere staf bij de selectie ziet het er op papier goed uit voor het komende seizoen. Peter Kremer werd toegevoegd aan het 1e elftal terwijl Erwin Griffioen met al zijn pupillen van de O19 de stap maakten naar het 2e elftal.

In augustus hebben we een aantal zeer behoorlijke oefenwedstrijden gespeeld met voor mij als mooiste de winst bij reserve hoofdklasser ASWH. Ook de overwinningen in de beker waren van een heel behoorlijk niveau. De 2-0 winst op het versterkte Alphia was een topprestatie. De winst op Koudekerk met maar liefst 9-3 was er één die ons veel vertrouwen gaf voor de competitie. Toen ook het laatste duel tegen het herrezen GSV overtuigend werd gewonnen konden we niet anders dan constateren dat we er als team klaar voor waren om te gaan starten met de competitie. De voorbereiding werd afgesloten met een prima georganiseerde BBQ met de selectie met vrouwen en vriendinnen.
De competitie starten we thuis tegen het stugge Siveo’60. We komen helaas niet verder dan een gelijkspel. Door een late treffer van Mitchell wordt het nog wel 1-1 maar het voelt als verliezen.

De volgende wedstrijd winnen we met 2-5 bij Linschoten. Het is een rare en van onze kant heel slechte wedstrijd. Maar de punten tellen en die hebben we dan ook meegenomen.

De 3e wedstrijd is de derby tussen de twee degradanten uit de 3e klas van vorig seizoen. NSV, met zijn gevaarlijke spitsen kwam op bezoek maar ging gelukkig puntloos weer terug naar Noorden. Winst door een late treffer van Ruben was genoeg om de 3-2 te vieren.

De volgende topwedstrijd is tegen het sterk geachte SCH’44. Na een aarzelend begin van onze kant komen de gasten verdiend op een 0-1 voorsprong. Vanaf dat moment gooien de mannen van Damme alle schroom van zich af en vechten zich in de wedstrijd. De 1-1 is dan ook dik verdiend. In de 2e helft is het door goed doorzetten van Jordi ineens 2-1 voor Damme. Vanaf dat moment lijkt het wel of de tegenstander met 2 man meer op het veld staat en ons echt compleet overrompelt wat uiteindelijk resulteert in een overwinning voor SCH met 2-3. Ondanks het verlies toch een heerlijke wedstrijd van onze mannen.

Dan komen we helaas in een mindere fase van de competitie terecht. We spelen tegen 10 man van VEP gelijk 1-1 en verliezen geheel onnodig na een 1-0 voorsprong met 1-3 thuis van Zevenhoven.

Tijd om even de neuzen dezelfde kant op te krijgen want er komen mooie wedstrijden aan om het tij te keren.

Eerst de wedstrijd tegen Kamerik, een 3-0 overwinning. Wat een respect heb ik die dag gehad voor mijn ploeg. Op naar de volgende tegenstander.

Sportief is het slachtoffer en gaat er met 4-0 op. Een heerlijk gevoel dat we weer winnen!

De klapper is tegen Alphense Boys. Een prima wedstrijd van onze kant tegen een ploeg met geweldige individuele kwaliteiten. Maar, zoals zo vaak gezegd, een individu wint het nooit van een team!! En dat blijkt ook nu weer de waarheid. Een prima 1-0 overwinning voor Damme.

Dan de wedstrijd tegen de buren uit Bodegraven. Een moeizame maar terechte 0-1 overwinning voor Damme.

De laatste wedstrijd voor de winterstop is tegen Woerden. Een ploeg die in verlies punten gelijk staat met ons. Woerden begint goed aan de wedstrijd maar het is Damme dat al na 2 minuten op een 1-0 voorsprong komt. In het eerste kwartier wordt het zelfs ook nog 2-0. Niets aan de hand dus. Woerden krijgt het aan de stok met de scheidsrechter en haalt zo zichzelf uit de wedstrijd. Zeker nadat de linksbuiten ook nog eens een rode kaart krijgt. Vanaf dat moment krijg ik weer het beeld voor mijn ogen tegen de 10 van VEP toen we maar bleven aanvallen en uiteindelijk nog tegen een gelijkmaker aanliepen. Nog voor de rust maakt Woerden de aansluit-treffer 2-1. In de rust hebben we met zijn allen aangegeven dat het VEP-scenario hier absoluut niet mocht plaatsvinden. En zo was de wedstrijd voor de toeschouwers waarschijnlijk niet spectaculair, maar was ik als trainer erg blij met het vertoonde volwassen uitspelen van de wedstrijd, waar we aan het einde ook nog de 3-1 maken.

Nu dus de winterstop met een mooie 2e plaats in de competitie en dus uitzicht op een prijs. Zaterdag 4 januari zijn we weer begonnen aan de voorbereiding op de 2e seizoenshelft met wedstrijden tegen Floreant op 11 januari en Meerburg op 18 januari. De competitie starten we op de 25e thuis tegen Rohda 76.

Rest mij nog om alle leden en supporters van Zwammerdam te bedanken voor jullie steun bij de thuis- maar zeker ook bij de uitwedstrijden.

Ik wens een ieder een mooi, sportief maar vooral een gezond 2020 toe.

Jack Harmsen