The Winner Takes It All (JO19-1)

Op vrijdag 7 juni 2019 ging de JO-19 van VVZwammerdam goed voorbereid op weg naar Kerkrade.
We gingen daar eerst deelnemen aan een Internationaal Toernooi bij voetbalvereniging KerkradeWest die dit toernooi inmiddels voor de 31ste keer organiseerde. Het toernooi was op de vrijdagavond, maar om nou alleen voor het toernooi naar Kerkrade af te reizen was ook weer zo wat dus hebben we er maar een weekendje weg van gemaakt. Op zoek naar Limburgse gezelligheid. Op bungalowpark Simpelveld hadden we vier bungalows tot onze beschikking. Simpelveld ligt slechts 11 km bij Kerkrade vandaan dus de afstand was te doen.

Gezien de drukte op de weg en de afstand naar Kerkrade waren een aantal spelers maar nipt op tijd bij Kerkrade West.Om 18.00 uur startte het toernooi. Ondanks alle codes geel en oranje is er geen druppel regen gevallen en hebben wij op zijn Zwammerdams het toernooi gespeeld. We kwamen om plezier te maken en even lekker te voetballen. Het resultaat was van ondergeschikt belang. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of iedereen zonder al een biertje gedronken te hebben op het veld stond. Vast niet.
Maar op het veld was hiervan weinig te merken en begonnen we met een 1-0 overwinning in de eerste wedstrijd. Gaandeweg het toernooi, na weer een overwinning kwam er het idee om dan maar te proberen dit toernooi te winnen. Zelfs de hoger spelende teams konden ons niet meer van ons stuk brengen. De laatste wedstrijd moest uiteindelijk de beslissing brengen. Tegen een Duits team uit Pesch, spelend op het 3 niveau in Duitsland, hadden we het toch wel lastig. Maar met sterke verdedigen en een juiste inzet konden we ze van een goal afhouden. En dat was precies onze opzet. Gelijk spelen was voldoende.
Met de toernooiwinst op zak en ook nog de fairplay-cup in de hand konden we terug kijken op een geslaagd toernooi. Een mooie afsluiting van het seizoen zeg maar. Een leuke en goed georganiseerd toernooi met leuke tegenstanders. Kerkrade West sjapoo!
Na het toernooi wilde iedereen zich in de bungalow nog even opfrissen en werden er plannen gesmeed voor de avond/nacht. Uiteindelijk ging een deel naar Maastricht en een deel naar de Kromme Toeter in Heerlen. Ik als “oude garde” ben iets eerder afgehaakt met een paar jonkies. De rest bleef nog even hangen ….. aan de bar. De volgende ochtend was iedereen wel weer veilig terug op het park, maar niet geheel okselfris zeg maar. Dit maakte ook dat een groot deel van de dag besteed werd aan slapen of “effe” liggen. Maar gelukkig was er nog genoeg bier over zodat ze halverwege de middag weer lekker fris aan een koude versnapering konden ….. sommige dronken bier als ontbijt.
Na wat kaartspelletjes en veel versnaperingen en allerlei “rare” luchtjes, waar kwamen die dan vandaan…? Werd de zaterdagavond ingeluid met een pizza, waarvoor we wel wat geduld moesten hebben …., maar dan smaakt hij het lekkerst. De plannen werden weer gesmeed en  aan mij werd zachtjes ingefluisterd dat ik ook best thuis mocht blijven …….. Maastricht was wederom het doel, “je was er nu toch dus moest je er ook van profiteren” was het motto,…..om 23.00 uur zou de taxi voorstaan. Echter op zondagochtend bleek dat niet iedereen nog puf had om weg te gaan en lag het grootste deel van de groep al om 23 uur in hun mandje …… hoe zou dat nou komen? Wel onder het mom van we moeten morgenochtend weer vroeg vertrekken, jaja.
Een terug reis die sneller ging dan de heenreis maakte dat we zondag 9 juni om 12 uur weer in Zwammerdam terug waren. Dit weekend was wat mij betreft een mooie afsluiting van een seizoen waarin we de voorjaarcompetitie afgesloten hebben met een mooie 2e plaats op de ranglijst. Het team is nu te oud voor een JO19 en ze gaan allemaal over naar de senioren. Ik wens iedereen succes en kom jullie weer tegen volgend seizoen.

Met sportieve groet,

Erwin Griffioen