Heeft 7X7 voetbal de toekomst?

In ons Jumbo-plaatjesboek (2015) hadden we het er al over, afgelopen week was er een vergadering van de KNVB over bij Woubrugge waarbij veel clubs aanwezig waren: vrouwen en mannen! Als we reëel (zonder emoties) naar de ontwikkelingen kijken in het voetbal, moeten we dan niet toe naar meer mogelijkheden binnen het 7 x7 voetbal?
7×7 voetbal is voor velen de perfecte voetbalvorm: voor speelsters/spelers met een drukke agenda die niet meer wekelijks willen spelen of teams die door een terugloop van het aantal leden geen compleet elftal meer op de been kunnen brengen. Waarom? Lees de voordelen hieronder.

DE GROOTSTE VOORDELEN VAN 7X7 VOETBAL OP EEN RIJ

• Omdat je 7 tegen 7 speelt heb je minder speelsters/spelers nodig
  • 7×7 voetbal speel je recreatief; gezelligheid staat voorop en je kunt zelf kiezen of je met en tegen leeftijdsgenoten speelt of niet
  • Je bepaalt zelf hoe vaak je speelt; iedere week in een vaste competitie of een paar keer per jaar op een doordeweekse avond (vrijdagavond?)
  • Verminder blessures; 7×7 voetbal speel je op een half veld en slidings zijn niet toegestaan
SPELREGELS

Omdat de KNVB 7×7 voetbal in drie vormen aanbiedt, zit er eigenlijk altijd een geschikte variant tussen; bijvoorbeeld een reeks van minimaal vier wedstrijden in het voor- of najaar en een vaste competitie.

7X7 MET EEN VOOR- EN NAJAARSREEKS

Deze voetbalvorm kent een reeks van minimaal vier speelrondes op vrijdagen (of op verzoek in het weekend) in het voorjaar (februari tot en met april) en/of najaar (september tot en met november). Elke vereniging is tijdens de reeks (minimaal) eenmaal gastheer/vrouw en speelt de overige momenten bij de andere verenigingen uit de poule.

Het uitgangspunt van deze opzet is om te zorgen voor een regionale indeling om zodoende de reisafstanden te beperken. Omdat het aantal speelmomenten beperkt is, is de reeks ideaal voor speelsters die voetbal lastig kwijt kunnen in hun drukke agenda, maar ook voor speelsters die op zoek zijn naar een extra speelmoment naast het reguliere voetbal.

De 7×7 voorjaar-en najaarssreeks wordt via de KNVB aangeboden voor twee leeftijdscategorieën, te weten: 18+ en 30+.

7X7 COMPETITIE

Wekelijks een wedstrijd in het weekend. Wie kent het niet? Elke week hopen op meer dan elf spelers en een leider die druk bezig is om een elftal bij elkaar te krijgen. Frustraties alom. Speciaal voor deze teams is het 7×7 voetbal een uitkomst, bijvoorbeeld in competitievorm.

Hierbij spelen de teams in zeventallen, op een half speelveld tegen speelsters/spelers die minimaal even oud zijn. Onbeperkt wisselen is toegestaan, de buitenspelregel is afgeschaft en de sliding behoort niet meer tot het spel. De wedstrijden worden wekelijks op een zaterdag gespeeld tenzij we anders afspreken.

WAT DENKEN WE HIERVAN?

Als bestuur weten we het niet, de speelsters/spelers moeten hierin zelf de doorslag geven. We hebben natuurlijk goede ervaringen met 35plus. Reageer eens even, dit stukje komt ook op Facebook en het Dorpssignaal. Wellicht is het ook een geschikte vorm voor veel oud-leden die wel willen blijven bewegen in teamverband en weer bij onze voetbalvereniging als recreatief-lid willen aanhaken.