Voorbeschouwing VVZwammerdam – Be Fair

Zaterdag heten wij onze gasten van Be Fair van harte welkom op ons complex aan de Spoorlaan. De Christelijke Voetbal Vereniging Be Fair is opgericht op 1 augustus 1953. In de zeventiger jaren bereikte CVV Be Fair haar hoogste prestatieniveau, toen er in de tweede klasse van de KNVB werd uitgekomen. Ook in deze tijd werd IJsselmeervogels voor de beker door Be Fair uitgeschakeld. Be Fair haalde de halve finale van het bekertoernooi, die werd verloren van ACV uit Assen, de uiteindelijke bekerwinnaar.

Nadat in het begin van de tachtiger jaren het eersteklasserschap net niet werd gehaald, volgde in 1985 degradatie uit de tweede klasse en in 1990 degradatie uit de derde klasse. In 1992 werd er gedegradeerd naar de toenmalige afdeling Gouda. In 1993 volgde direct weer promotie. Na het kampioenschap in 2004, wat promotie naar de 3e klasse betekende, werd meerdere malen de nacompetitie bereikt voor promotie naar de 2e klasse, maar leken deze wedstrijden niet aan Be Fair besteed. In 2013 werd Be Fair kampioen na een inhaalrace in de competitie op ‘buurman’ Floreant uit Boskoop. Vorig seizoen werd via de nacompetitie handhaving niet gehaald waardoor er wederom tegen Damme in de 3e klasse wordt uitgekomen. Het seizoen begon nog goed voor de gasten maar net als de tegenstander van twee weken geleden BSC zijn ze na de winterstop wat in het slob geraakt en staat de ploeg met slechts 27 punten op een magere 5e plaats.
VVZwammerdam had vorige week door een laatste stuiptrekking van koning winter noodgedwongen een weekje vrij. Wellicht kon het daardoor wat langer nagenieten van de terechte overwinning op BSC’68 een week eerder. Damme greep de tegenstander uit Benthuizen direct naar de keel en kon al in de 1e helft uitlopen naar een 2-0 voorsprong waardoor het de basis had gelegd voor de uiteindelijke 3-1 overwinning. De tegenstander van vandaag heeft dit seizoen grote vergelijkingen met BSC’68. Beide begonnen sterk aan de 1e periode maar in de 2e periode is het kommer en kwel. Voor Zwammerdam zijn dit goede voortekenen, laatste drie thuiswedstrijden gewonnen, om deze in het verleden doorgaans lastige tegenstander nu eens te kunnen bedwingen en wederom drie punten bij te schrijven. Uiteraard gaat dit met wind in de rug door uw sportieve aanmoedigingen, Hup Damme!