40+ VVZwammerdam weer in de finale

Vrijdag 1 november heeft het 40+ circus Boskoop aangedaan, waar wij te gast waren bij de geel blauwen van Floreant.
Na ontvangst met een flinke kop koffie heeft Adrie,( de beschermheer, wasman,penningmeester, luisterend oor, en wat er al niet meer bij komt) de teams samengesteld. Goed om te zien en te vermelden dat Jan Koolwijk er na zijn afwezigheid ook weer bij is, en weer zover is hersteld dat hij weer kan deelnemen aan de wedstrijden.

We waren met 14 man , dus het rekensommetje was snel gemaakt nl twee teams van 7 spelers. Dit hield in dat we speelden zonder wissels en dat zou ons in het verloop van de wedstrijden opbreken. Team 1 speelde in de kleur van Zwammerdam (en dat is groen net zoals het gras) waar ondergetekende het verslag van zou doen. Arie Vonk, Jan van Dorp, Remko Kroon, Wim Hoogendoorn, Joop v/d Bos, Rene van Veen en Jan Bal.

De eerste partij speelden we tegen Floreant 1. Na een geduldig rondspelen van de bal, zoals we al weken bij de top(b) teams in de eredivisie zien vond Jan Bal een gaatje in de defensie en prikte de 0-1 binnen. Floreant wilde zich niet schikken in de rol van onderliggende party en ging vol in de aanval, maar daar hadden wij vandaag Remko en Jan (van Dorp) staan die samen met Arie iedere aanval wisten te stoppen. Na wat gemiste kansen over en weer vonden we dat we de drie punten veilig moesten stellen en haalde Jan(tje) de trekker over voor de uiteindelijke eindstand 0-2. Na een moment van rust moesten we aantreden tegen Floreant zondag, die nogal fysiek sterk aan de wedstrijd begonnen. Maar via goed combinatie spel tussen Joop, Rene,Wim en Jan werd Joop in de gelegenheid gesteld om de 1-0 in de boeken te laten zetten. Defensief stond het weer goed, maar door onoplettendheid (mannetje uit Remko zijn rug) wist Floreant de gelijkmaker te maken 1-1. Dit gaf de Boskopers moed, en gingen vol in de aanval. Een afgeslagen aanval in het doelgebied van Arie werd in een keer op de slof genomen door Remko (die natuurlijk al had gezien dat de keeper ver voor zijn doel stond) en de bal die zo”n meter of 40 door het luchtruim vloog belandde mooi in het netje voor de 2-1. De aanval die hierop volgde kwam Joop een op een met de keeper van Floreant en beheerst maakte hij de 3-1.

De volgende partij moesten we het opnemen tegen de in het blauw spelende Rohda uit Bodegraven. Rohda gaf onze aanvallers weinig tot geen kansen om de score te openen, en Rambo van Dorp (maar voor deze man kan ik nog wel meer synoniemen verzinnen o.a. kuitenbijter, kaasschaaf, dunschiller, koppensneller enz……. ) gaf zijn tegenstanders geen moment het idee dat er in deze wedstrijd een doelpuntje voor hun was weggelegd. De keeper van Rohda moest een aantal keer reddend optreden , maar Joop wist in de slotfase van dit duel toch het verlossende doelpunt voor ons binnen te schieten. Dus ook werd deze wedstrijd winnend afgesloten met 0-1.

Na drie gespeelde wedstrijden de tussenstand 3 gespeeld 9 punten 6 voor 1 tegen. De mannen in het rood gekleed waren onze volgende tegenstanders namelijk Bodegraven. Dit team was geen appeltje dat even makkelijke geschild zou worden en in deze wedstrijd maakte Jan v. D zijn enigste slippertje door iets te kort terug te spelen op Arie waardoor de spits van Bodegraven met de punt van de schoen de 1-0 kon intikken. Dat we dit even moesten verwerken begrijpen jullie wel, tot nu toe ging het ons lekker voor de wind zoals hierboven te lezen is. Veel tijd hadden we niet meer dus vol het gas erop , Jan v D was zijn “foutje” alweer vergeten en stond weer als een rots en we hebben Arie deze wedstrijd niet meer laten vissen. De aanvallers hielden het hoofd koel en Rene, jawel jullie lezen het goed, RENE VAN VEEN wist uit twee mooie aanvallen twee keer doel te treffen. En ook Joop wilde zijn naam in dit verslag ook genoemd hebben, dus haalde hij de trekker over voor de einduitslag 1-3.
Na deze wedstrijd moest er worden gespeeld voor de eerste en tweede plaats, en troffen we de mannen met het zwart-oranje-witte tenue van Alphen. Dit team is samengesteld uit iconen van deze club en veelal nog te bewonderen aan de sportlaan in Alphen aan den Rijn, Ik probeer alvast wat argumenten op te sommen waarbij jullie je een beeld kunnen vormen van deze geduchte tegenstander. Zij hebben de vorige vier 40+ toernooien allemaal gewonnen, dus……….een zware klus.

De koppie”s stonden goed voor aanvang van deze beslissende pot, maar de gewrichten en spieren en wat er allemaal nog in het lichaam zit om lekker te kunnen bewegen waren bij de verdedigers Remko en Jan toe aan een warme douche. Bij een van de eerste actie”s van Jan v D verdraaide hij zijn knie o.i.d en moest voor korte tijd de strijd staken en kwamen wij met vijf en een halve man te spelen en daar wist Alphen slim van te profiteren en scoorde twee maal in korte tijd. Jan v d D deed zijn bijnamen eer aan en verbeet de pijn en kwam weer tussen de lijnen, maar dit mocht niet meer helpen en zo verloren wij de finale met 4-0.

Na afloop hebben we na wat nagepraat aan de stamtafel met beide teams van Zwammerdam.
Het gesprek ging over de goed verlopen feestweek en feestavond en bekendmaking van het elftal van de eeuw . Wij weten ook wel dat je het bij zo”n verkiezing nooit in ieders ogen goed kan doen, maar degene die aan deze tafel stonden waren het er wel mee eens dat er iemand (en niet zo maar iemand) “vergeten” is in deze selectie.

Wat ik van Adrie heb begrepen sluiten we onze tour voor 2013 af bij VV Bodegraven.

Met vriendelijk sportgroet

Remko Kroon