Voorbeschouwing VVZwammerdam – vv Kagia

Zaterdag heten wij onze gasten van vv Kagia uit Lisserbroek van harte welkom op ons complex aan de Spoorlaan. In de dertiger jaren werden in de Haarlemmermeer diverse voetbalverenigingen opgericht. Ook in Buitenkaag kwamen er plannen en in 1932 was de oprichting van voetbalvereniging Kagia een feit.

De eerste accommodatie was pover: het kleedlokaal was een houten schuur, het clubgebouw was in Café Kaagzicht en de wedstrijden werden gespeeld op een weiland, waar doordeweeks de koeien graasden. Tot na de Tweede Wereldoorlog beleefde de club een kwakkelend bestaan. Begin vijftiger jaren dreigde Kagia zelfs door een leden gebrek opgeheven te worden. Het tij keerde toen werd besloten de zondag te verlaten en op zaterdag te gaan voetballen. Kagia bloeide op tot een volwaardige streekvereniging en is nu uitgegroeid naar 8 seniorenteams en een flinke jeugdafdeling waar de Meisjes goed in vertegenwoordigd zijn. De laatste maal dat Kagia op bezoek kwam aan de Spoorlaan was twee seizoenen geleden en toen werd het 0-1 voor de gasten uit Lisserbroek. Op 7 mei 2016 wonnen wij de uitwedstrijd met 0-1 door een prachtige kopbal van Maarten van Riessen (assist Jordi de Groot), die zo fantastisch afscheid nam van zijn cluppie. Dit seizoen staat vv Kagia halverwege de competitie met 15 punten op plek 7 net iets boven VVZwammerdam (14 punten).

Na drie oefenwedstrijden staat VVZwammerdam nu voor de eerste competitiewedstrijd van 2018. De eerste oefenwedstrijd werd nog nipt met 1-2 gewonnen van Moerkapelle, maar tegen Rohda (4-2) en Sportief (6-1) werd er swingend gewonnen. We mogen hopen dat dit een mooie opmaat is voor de 2e seizoenshelft waarin nog steeds de doelstelling is om stabiel in de middenmoot mee te draaien. Een korte studie op de ranglijst laat zien dat plek 4 t/m 12 dicht op elkaar staan dus winst of verlies kan wekelijks een groot verschil maken. Kagia is hierin een directe concurrent dus scherpte is vandaag vereist. Ga vandaag als supporter dus maar eens goed achter Damme staan en vooral achter Rob de Lange die wij allemaal een prachtig afscheid gunnen bij de club!