Voorbeschouwing VVZwammerdam – Van Nispen

Vandaag heten wij onze gasten van Voetbalvereniging Van Nispen uit de Zilk van harte welkom op ons complex aan de Spoorlaan.

In 1932 bestond er in De Zilk (bij Hillegom) een bloeiende afdeling van de Sint Jozef-gezellenvereniging. Het doel van deze vereniging was de behartiging van de godsdienstige en culturele belangen van de mannelijke jongeren in de leeftijd tussen 18 en 25 jaar. Door de stimulerende activiteiten van kapelaan Paap werd tot oprichting van een voetbalclub besloten. Een nieuwe afdeling van de Sint Jozef-gezellenvereniging naast de al bestaande zoals toneel, biljarten, huisbroei, zang enz. Op 22 oktober 1932 werd ‘VAN NISPEN opgericht. De naam komt van Monseigneur van Nispen (1836 – 1897) hij was oprichter van de Sint Jozef-gezellenvereniging in Nederland. Door bemiddeling van Kapelaan Paap werd een stuk weiland aan de vereniging verhuurt. Ongeveer op de plaats waar nu nog gespeeld wordt. Niet lang is ‘Van Nispen’ een afdeling van de Sint Jozef-gezellen geweest. De leeftijdsgrens van 25 jaar zou een te grote belemmering voor het voortbestaan van de club zijn, bij het loslaten van de leeftijdsgrens werd de club gelijk onafhankelijk. De zondagtak heeft in al de jaren in de 3e en 4e klasse gespeeld. 2 jaar geleden kwam er ook een standard zaterdagtak die vorig seizoen direct kampioen werd, voor Zwammerdam is dit dus een nieuwe tegenstander die met 13 punten netjes op de 5e plek staat. Dat is nog eens een rijke historie.

VVZwammerdam begint langzaam beter te draaien dit seizoen. Vorige week werd er gelijkgespeeld tegen DWO uit Zoetermeer. Vriend en vijand waren wel van mening dat VVZ het betere van het spel had. Helaas voor Damme schoot Daniel van Leeuwen in de slotfase op de paal waardoor de 3 punten helaas uitbleven. Toch kan de oplettende toeschouwer merken dat het spel verbeterd en dat de spelers met meer bravoure het veld betreden. Goed nieuws kwam er deze week ook van de KNVB, er zal dit seizoen slechts 1 rechtstreekse degradant uit deze competitie zijn en nummer 13 en 12 spelen nacompetitie. Damme staat nu op plek 10 dus veilig en zoals het nu gaat zal het alleen maar beter worden!