Elftal VVZwammerdam aller tijden en top 4 bekend

De beste spelers van VVZwammerdam in 65 jaar bestaan zijn bekendgemaakt bij ‘de reünie’ op dinsdag 22 oktober. In graffiti worden de beste vier spelers komende vrijdag uitgebeeld op de buitenzijde van de kantine, aan het eind van de oprit. De bordjes van de jeugdsponsoren die moesten worden bijgewerkt zullen spoedig op een goed zichtbare plaats elders worden opgehangen. Een commissie heeft het volgende rapport aan het bestuur uitgebracht.

20131023 JozefKindt

Jozef Kindt leest het jury-rapport voor

Jury-rapport

Het bestuur van VVZwammerdam heeft het initiatief genomen om ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de vereniging een elftal aller tijden op te stellen en voor elke linie de beste speler. Daartoe is een commissie gevormd onder leiding van oud-voorzitter Jozef Kindt, bijgestaan door een externe sportverslaggever: Rien van Vliet, journalist bij de voormalige streekkrant Rijn en Gouwe. Aan de commissie heeft een zestal leden deelgenomen die allen een bestuurs- of technische functie hebben vervuld binnen de club over een ruime periode (meer dan 10 jaar), gespreid over de afgelopen 65 jaar.

De commissie heeft in het voorjaar en zomer van 2013 ruim de tijd genomen om tot een afgewogen oordeel te komen. Om tot een inventarisatie te komen zijn de afgelopen 65 jaren verdeeld in 4 perioden. Voor elke linie is voor elk van die perioden een selectie gemaakt: 1 doelman, 2 verdedigers, 2 middenvelders en 2 aanvallers. Als criterium heeft gegolden dat de betreffende speler een beduidend aantal jaren (tenminste ca 5 jaar) in het eerste elftal moet hebben gespeeld. Zodoende zijn 28 namen op tafel gekomen in de bijeenkomst van de commissie op 12 september 2013. Deze selecte groep moest worden teruggebracht tot een elftal, inclusief reservebank. Ook diende er een technische staf (verzorger, trainers) te worden geformeerd. Vervolgens werd uit elke linie de beste speler worden bepaald: doelman, verdediger, middenvelder, aanvaller.

De commissie heeft gemeend dat bij de keuze voor de beste spelers bij gebleken gelijkwaardigheid een specifieke factor de doorslag zou moeten geven. De commissie heeft gemeend dat zo’n aanvullend criterium zou zijn  de betekenis die betrokken speler heeft gehad voor VVZwammerdam in brede zin. Bijvoorbeeld of de speler binnen onze vereniging intensief en gedurende langere tijd bestuurstaken of vrijwilligerstaken (trainer, coach, aanvoerder etc.) heeft vervuld. Geen criterium is geweest dat er evenveel spelers uit elk tijdvak in het uiteindelijk gekozen elftal moesten staan. Wel dat spelers min of meer op hun gebruikelijke plaats in het elftal stonden. Dat er relatief veel spelers uit een verder verleden uit de bus zijn gekomen heeft ook te maken met het feit dat er in de jaren vijftig en zestig vertegenwoordigende elftallen in de afdeling Gouda werden gevormd en dat een uittekende referentie gaf. Maakte een speler deel uit van de Goudse selectie (of bondselftal) dan werd je gekozen uit spelers van alle elftallen in de regio. VVZwammerdam heeft in die periode veel individueel talent in huis gehad.

Het blijft natuurlijk moeilijk vergelijken, maar de commissie meent naar eer en geweten te hebben gehandeld. Via de site en Facebook is nog aan de leden gevraagd welke speler volgens hem of haar niet zou mogen ontbreken. Daar zijn maar enkele meldingen op binnengekomen. Dat alles meewegende is de commissie op 1 oktober tot de volgende slotsom gekomen.

Elftal VVZwammerdam 1948-2013:

1. Doel: Jan Goedhart
  2. Verdediging (van rechts naar links): Gijs van Zwieten, Klaas Staal, Patrick de Vos, Rinus de Keijzer
  3. Middenveld (van rechts naar links): Lammert Pfaff, Wim Hoogendoorn jr, Leen Speksnijder
  4. Voorhoede (van rechts naar links): Piet Geerlof, Jaap van Iwaarden, Jaap Roest

Reserves:

1. Doel: Jan Jansze
  2. Verdediging: Cees van Leeuwen
  3. Middenveld: Joop van den Bosch
  4. Voorhoede: Maarten van Riessen

Tot de beste spelers aller tijden zijn benoemd, tevens de as uit het elftal aller tijden:

1. Jan Goedhart (doelman)
  2. Klaas Staal (verdediger)
  3. Wim Hoogendoorn (middenvelder)
  4. Jaap van Iwaarden (aanvaller)

Jan, Klaas en Jaap zijn helaas reeds overleden.

De keuze voor de beste technische staf aller tijden heeft geleid tot verzorger Fred Klomp die meer dan 25 jaar deze functie heeft vervuld. Als trainers aller tijden zijn benoemd Rob Romijn en Pieter-Jan Geerlof. Onder leiding van deze trainers heeft VVZwammerdam het hoogste voetbalniveau bereikt uit haar bestaan. Een prestatie van het collectief, waarin niet erg veel plaats was voor individuele uitblinkers, een uitzondering daargelaten.

Jozef Kindt/Rien van Vliet