Zonder respect geen voetbal

20121208 ZonderRespect GeenVoetbal VVZ

Op zaterdag 8 december 2012 herdachten we Richard Nieuwenhuizen die op 2 december in Almere dusdanig werd mishandeld door drie B-spelers dat hij een dag later aan de gevolgen is overleden. Dat was wat ons betreft de start van ‘Het Nieuwe Voetbal’. Hij was nota bene een voetbalvader die als vrijwilliger de vlag hanteerde. Een vrijwilliger die wordt doodgeschopt en geslagen, dat mag nooit meer gebeuren!

‘Zonder respect geen voetbal’ is de slogan van de KNVB, het woord respect mag geen vaag woord blijven zonder concrete invulling. Zaterdag of zondag is voor velen de leukste dag van de week omdat we naar het voetballen kunnen (naar wethouder Michel Du Chatinier). En wat doen we vervolgens? Een vader zei: “Ook als ik zie dat de bal corner is, roep ik naar de grensrechter van de tegenpartij: achterbal. Waarom doe ik dat eigenlijk? Tegen mijn kinderen zeg ik dat ze niet mogen liegen’. Zo geven we vorm aan Het Nieuwe Voetbal. Voor een heel klein groepje in de top is voetbal werk, maar voor de rest (1,2 miljoen mensen in ons land) is het de mooiste dag van de week. Dat moeten we toch zo kunnen houden? Op deze pagina houden we bij wat we doen om Het Nieuwe Voetbal (handen en) voeten te geven. Bij Zeelandia in Middelburg hebben ze het volgende lijstje ‘Zo houden we het leuk!’ geintroduceerd op 8 december. Mooi om mee te beginnen:

• Als supporter blijf je achter het hek rond het veld en sta je minstens 10 meter van de keeper vandaan.
  • Laat de trainer/coach zijn/haar werk doen.
  • Geef positieve aanmoedigingen en houd negatieve emoties onder controle.
  • Een (jeugd)scheidsrechter mag fouten maken!
  • De jeugd doet het voor de lol. Gun ze dat plezier!

Onze 1 minuut-video-impressie van 8 december werd op maandag 10 december vermeld in de Volkskrant onder de titel ‘Op 8 december maakten we een nieuwe start’. Bekijk hier de clip die wijzelf ‘Het Nieuwe Voetbal’ hebben genoemd. Op 11 december ‘s ochtends 2.300 keer bekeken.

VVZwammerdam in het Nieuws

20130203 RichardNieuwenhuizen