In memoriam Piet Stoof (1938-2017)

Piet Stoof heeft veel gegeven aan ons dorp en ook aan de voetbalvereniging. In het bijzonder het G-voetbal dat door Piet en niet te vergeten zijn vrouw Geertje 10 jaar lang op de kaart is gezet. Zijn naam is daar voor altijd onlosmakelijk mee verbonden.

We ontlenen enige teksten uit het jubileumboek, bij het 50-jarig bestaan van de vereniging, dat in 1998 is verschenen. “In het seizoen 1990-1991 is Voetbalvereniging Zwammerdam een G-tak rijker geworden. Vanaf het eerste begin was Piet Stoof als begeleider present. Door zijn enthousiasme en dat van zijn vrouw Geertje voor deze tak van de voetbalsport groeide het G-team uit tot een niet weg te denken onderdeel van onze club. Zij zijn bij alle wedstrijden present, zorgen voor schone outfits en zoeken in hun vrije tijd ook nog voor sponsors voor dit team”. Piet had door de jaren heen veel vrijwilligers en trainers om zich heen (Klaas, Gerrie, Wilfred, Cees, Peter, Jeroen, Edwin, Juan, Gerrit, Wout) van wie ons ook al enkelen zijn ontvallen en het G-voetbal heeft hem altijd bezield en die bezieling heeft hij op anderen overgebracht. VVZwammerdam is Piet veel dank verschuldigd. Nog steeds valt zijn naam als er ’s maandags wordt getraind door G-voetballers van Ipse onder leiding van onze vrijwilligers. Dat zegt genoeg.

Een onuitwisbare indruk maakte hij tijdens een van de vele Mijlen van Zwammerdam aan de vooravond van Koninginnedag. Piet besloot eigenhandig de lopers in tegen overgestelde richting te laten lopen. Gewoon, … voor de verandering. Briljant. Iedereen in opperste verwarring, behalve Piet.

In 2009 kreeg Piet meer dan terecht een lintje – samen met Piet Geerlof sr. en Rien van Harselaar -, … onbaatzuchtig en altijd aanwezig om han en spandiensten te verlenen. We verliezen met Piet een meer dan kleurrijk mens.

Jaap Peters