Gele rakkers: eind van een tijdperk

Deze titel is van toepassing op de eens legendarische gele rakkers, want sinds afgelopen vrijdag is dit elftal niet meer. Er is besloten om dit elftal uit de boeken
te doen schrijven. Hoe komen ze daar nou op, zult u vragen. Wel, na het 40+ optreden bij het 65-jarige VVZwammerdam  zijn de heren gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat het mooi is geweest.

IMG 7804 Kopie
                                        De Legendarische Gele Rakkers

Het bleek namelijk dat de fut er helemaal uit is bij de eens zo gevreesde rakkers. Wat resteert is dat de derde helft, als enige, nog tot een goed einde kan worden gebracht. Een klein verslag van hun laatste optreden zal ik u dan ook leveren met een lichtelijk weemoedig gevoel.

Afgelopen vrijdag was om 19 uur het  weerzien met de gele rakkers. Helaas waren er op op het laatste moment nog afzeggingen. Gerrit Oosterbeek kreeg plotseling last van zijn eens zo gevreesde linkerbeen en de knie toen hij er alleen al aan dacht om de wei in te gaan. Jan Niesing dacht dat het hele gebeuren niet doorging (?????????) en Adamo Groenendijk bleef in stilte thuis. Gelukkig kreeg ik nog twee VVZ-ters nl Hans van Beek en Johan Stoter zo ver om als rakker het toernooi in te gaan.

De eerste wedstrijd  ging tegen VVZ1. Binnen een paar seconden lag de bal al achter de iets aangekomen Ed Streefland. Daarna ging het wel erg snel en na een kwartiertje was het 8-0 voor de makkers van Jan Bal. De tweede wedstrijd was een kopie van de eerste. Nu na 8 seconden de 0-1 en wederom na 15 min 0-8 voor Rohda’76. Na een korte bespreking kwam er een afspraak dat er maar 1 doel was, nl. om zeker 1 keer te scoren. Tegen TAVV duurde het zo waar 1 minuut voor dat de teraarder de 0-1 scoorden 0-1. Na 10 min stond het 0-6. Toen kwam eindelijk het grote moment: een voorzet van rechts kwam per ongeluk bij Joop Lankhaar en ja hoor hij schoot hem onberispelijk in: 1-6. Een grote vreugde maakte zich meester van de rakkers dat uiteindelijk met 1-7 verloor. De laatste wedstrijd tegen Floreant  was verder onbelangrijk:  wederom een keurige 0-8.
IMG 6855 Kopie
                          Arie Jan van Termeij dolt hier Willem Regtuijt

Dan nu de beoordeling van spelers. Eddy Streefland stond in doel en af en toe stopte hij een bal  en hoe!? Ja dat weet hij nu nog niet, een keer kreeg hij de bal tegen zij honderd kilo maag en tot in Zwammerdam-Noord kon je hem horen kreunen. Piet Overvliet, ooit gevreesd om zijn keiharde tackles was een mak lam. Ad van Harten probeerde de show te stelen, helaas mislukt. Joop Lankhaar, de ex jaarlijkse topscorer was veel kilos kwijt maar’daarmee  ook veel vernuft. Wel pikte hij op geheel eigen wijze zijn goaltje mee. Jan Lodder was speciaal geprepareerd voor deze dag maar kon na een hoogstandje met de bal na de wedstrijd alleen nog maar klagen over spierpijn. Arie-Jan van Termey  kwam helemaal uit Hardinxveld-Giesendam. om zijn enorme dosis humor te laten zien en horen en dat lukte weer als vanouds. Hij baarde opzien door zijn reflecterende gelen voetbal schoenen: een mooi gezicht in deze avond schemering. Karel Vlasveld is nog steeds om de twee weken te bewonderen bij de 40+ers, maar was nu geen schim van de speler die vorige keren de mensen in extase bracht. De ingevallen spelers krijgen een pluim voor hun medewerking aan deze historische avond.
IMG 6853 Kopie
                  Gele Rakker Jan Lodder met een heel bijzondere schijnbeweging

Na afloop bleef het nog heel lang onrustig in de kantine en werd er nagekaart. Het toernooi werd gewonnen door Alphen voor VVZwammerdam 1 en Floreant 1. We werden nog verrast door een heuse DJ: Japiejo (voorzitter Jaap Peters) die het heel goed deed en zo eindigde het begin van de feestweek fantastisch en geeft het hoop voor het vervolg. En oh ja: de gele rakkershirts zullen op een nog nader te bepalen dag ritueel worden verbrand worden verbrand, hopelijk in het bijzijn en onder genot van de nu exit “gele rakkers; nu moet ik wel even een lichtelijk traantje wegpinken bij dit idee.

De “dolende reporter”groet u: proost!

IMG 7786 Kopie
Hoofd Gele Rakker Karel Vlasveld trekt voor de laatste keer zijn trainingsjasje aan De Legendarische Gele Rakkers zijn geschiedenis geworden. Ze zullen in de annalen worden bijgeschreven.

IMG 7762 Kopie
                           Het was een grote eer om dit shirt te mogen dragen

IMG 7802 Kopie
                                             Gele Rakker Gerrit Oosterbeek