VVZwammerdam VR1

Vlagger/Correspondent Simon Oosterbeek
Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 start met uitoverwinning!

Twee eclatante zeges in het bekertoernooi gingen vooraf aan de seizoensouverture van VVZwammerdam VR1 bij SIVEO’60. Een ploeg waarbij zij al sinds jaar en dag in de competitie zijn ingedeeld en tevens een ploeg waartegen de Damse dames traditioneel niet makkelijk kunnen voetballen.

De volgende veertien dames reisden op een zonnige zaterdagochtend af richting Zegveld: Kayleigh Jansen terug op de goal, achterin Gwyneth Wolfert en Frouk Verburg centraal, met op de backs Jesca de Jong en Suzanne van der Voorst. Op het middenveld een blok van drie met Karlijn van Dorp, Manouk Sloothaak en Elske de Pater. Voorin stond Martine Koole in de spits, met naast haar Lisa Zuidam en Deborah van der Meer. Als wissel begonnen Leonie Uittenbogaard, Sietske Hoogeveen en Zita Vis. Coach Patrick van der Meer hamerde op het belang van een scherpe start.

Daar kwam in de eerste tien minuten weinig van terecht. SIVEO heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten. Met een uitgebreide en hier en daar verjongde selectie wisten zij agressief te starten en de eerste goede kans te creëeren. In het bijzonder zou de snelle spits van de Zegveldse dames een ware plaag voor de Damse defensie vormen. Na deze start herpakte Zwammerdam zich enigszins en wist het eveneens kansen te creëeren. Vooral de tandem Martine Koole Deborah van der Meer leverde kansen op. Niet geheel toevallig leidde dit ook tot de openingstreffer. Martine Koole wist met een mooie steekpass Deborah van der Meer te bereiken. Die maakte de een op een met de keepster koel af door de bal binnenkant paal in te schieten, 0-1! De druk leek er vanaf en een aantal goede kansen om de score te verdubbelen werden niet benut. SIVEO toonde echter karakter en knokte zich terug. De rappe spits wist zich aan de Damse verdediging te ontworstelen en maakte beheerst de gelijkmaker, 1-1! Lang zou Zwammerdam geen last hebben van deze domper, want binnen enkele minuten wist het opnieuw de voorsprong te pakken. Martine Koole wist aan haar bewakers te ontkomen en leverde wederom een puike voorzet af op ditmaal Karlijn van Dorp. Deze werkte de bal met een strak schot in de goal, 1-2! Daarmee was de ruststand bereikt.

Na de rust wist Zwammerdam het spel iets meer naar zich toe te trekken, alhoewel SIVEO er geregeld met een goedgeplaatste counter uitkwam. Het was dus zaak de wedstrijd te beslissen. Dat was niet eenvoudig. Beide partijen hadden last van het onverwacht warme weer en kampten met een aantal blessures. Daardoor kwam het spel geregeld stil te liggen. Tussen deze bedrijven door wist Deborah van der Meer toch de vorentscheidungstreffer aan te tekenen. Na een scrimmage voor de goal, kwam de bal voor haar voeten. Beheerst drukte zij af en de bal verdween in de goal, 1-3! Daarna was de fut er een beetje uit bij Zwammerdam en probeerde SIVEO nog dichterbij te komen. Dat leverde een paar dreigende momenten op, maar de eindstand kwam niet in gevaar.

Conclusie van deze eerste speelronde is dat er een vermakelijke wedstrijd is neergezet, waarbij ook SIVEO heeft laten zien te zijn gegroeid. Zwammerdam kan terugkijken op een redelijk optreden. Voetballend kan er nog meer uit gehaald worden, maar met de spirit zit het wel goed. Op naar de volgende wedstrijd en op naar hopelijk weer drie punten.

Tot zover,

De vlaggende reporter