40+ kende zinderend slot

In het kader van het 65-jarig bestaan en de daarbij behorende feestweek, organiseerde VVZwammerdam op vrijdagavond 18 oktober het 40-plus-toernooi. De weersomstandigheden waren uitstekend, de velden waren de dagen voorafgaand intensief gesproeid en Hans had overdag ook nog voor een verse belijning gezorgd. Kortom ideale voetbalomstandigheden.

BW42i7JIIAAMJhk Kopie
                                          Het was druk en erg gezellig

De organisatie was er in geslaagd een spectaculair deelnemersveld vast te leggen, waarbij zelfs de Gele Rakkers present waren, voor een ‘eenmalige’ rentree. Naast de Gele Rakkers, waren er nog 2 teams van VVZwammerdam en Floreant aanwezig en waren ook Alphia, Alphen, RVC, Rohda en TAVV met 1 team present. Naast een sterk deelnemersveld, had de organisatie ook de lokale toppers van het scheidsrechterskorps kunnen strikken, welke bestond uit ervaring (Frans en Piet) en jong talent (Gerard, Niels en Patrick).

Er werd gespeeld in 2 poules van 5 teams en er zouden geen finale wedstrijden gespeeld worden. Het team met de meeste punten zou de enorme Rijnstreek-cup mee naar huis mogen nemen. In de poulewedstrijden (4 keer 15 minuten), bleek dat de Gele Rakkers voorafgaand te weinig hadden getraind met elkaar. Ondanks vele kansen werd er 4 keer fors verloren, maar werd er gelukkig wel een ere-treffer gemaakt.Verder vond er slechts 1 incident plaats (Floreant weigerde een scheidsrechter in een geel tenue). De wedstrijden-coördinator had door het wedstrijdprogramma een spannend slot gecreëerd. Met enkel nog de laatste speelronde voor de boeg, waren er 3 teams (Alphen, Floreant 1 en VVZwammerdam 1) met 9 punten, waarbij Floreant 1 en VVZwammerdam 1 nog tegen elkaar moesten spelen. Toen de wedstrijden in de laatste speelronde ongeveer 10 minuten bezig waren, leken Floreant en VVZwammerdam onderling te gaan uitmaken wie de toernooiwinnaar zou worden, aangezien Alphen met 2-0 achterstond. Na afloop van de wedstrijden in de laatste speelronde, bleek echter dat Alphen nog een 2-2 gelijkspel had kunnen wegslepen en dat Floreant en VVZwammerdam met een 1-1 uitslag ook de punten deelden. Om een winnaar te bepalen, moesten er uiteindelijk penalty’s worden genomen tussen de 3 teams.

VVZwammerdam en Floreant openden de penaltyreeksen.  Nadat beide teams 5 penalty’s hadden genomen, bleek er geen misser/redding te zijn geweest. Uiteindelijk moest er nog wel een winnaar bepaald worden (deze ploeg zou de  volgende penaltyreeks tegen Alphen spelen, waardoor er wellicht een 3e penaltyreeks bij winst overbodig zou zijn en de ploegen eindelijk aan de 3e helft konden beginnen). Uiteindelijk won Floreant de penaltyreeks van VVZwammerdam met 7-6.

Floreant bleek vermoeid en uitgeput te zijn door de lange en intensieve penaltyreeks tegen VVZwammerdam, aangezien Floreant met 1-4 de 2e penaltyreeks verloor van Alphen. De 3e penaltyreeks moest nu uitsluitsel geven, echter VVZwammerdam was hier niet van op de hoogte, aangezien zij zich reeds in de kleedkamer aan het omkleden waren. Maar uiteraard wilde VVZwammerdam deze kans niet aan zich voorbij laten gaan en kwam VVZwammerdam alsnog het veld op, om aan de penaltyreeks deel te nemen (de meeste spelers wel in een spijkerbroek overigens). Ook in de 3e penaltyreeks werden de penalty’s goed genomen (Joop v.d. B. schoot op zijn gympies de penalty feilloos in de kruising). Beide teams benutten al hun 5 penalty’s, waardoor Alphen zich de toernooiwinnaar mocht noemen, door de winst binnen 5 penalty’s in de 2e penaltyreeks (begrijpt u het nog?).

Na de welverdiende douches, werd Alphen als winnaar gehuldigd en kon er gefeest worden. DJ Jaap verzorgde de muziek en dames en heren achter de bar zorgden voor heerlijke koude en warme hapjes. Uw reporter ging om 12 uur weg, maar vernam de volgende dag dat het feestje tot circa 2 uur was doorgegaan. Ook moest voorraad kratten bier weer aangevuld  worden, om te voorkomendat de feestweekniet met een droge mond zou moeten eindigen.