40+ rapport, Damme 1

Vrijdagavond stond het 40 + voetbal bij Rohda 76 op het programma. Half 8 werd er verzameld in de kantine van Rohda 76 waar de kofffie al klaar stond met een lekker stuk cake. Omdat de groep uit 18 oldtimers bestond, werd de groep in tweeen gesplitst.

40 zwammerdam 1 Kopie
                                               40+ elftal Zwammerdam 1

Jan Bal kreeg de algehele leiding over Damme 1 en ik moet zeggen  hij waakte over ons als een herder over zijn schapen. Met alle vragen konden we bij Jan terecht en hij beantwoordde deze met veel inlevingsgevoel. Damme 1 speelde de eerste wedstrijd tegen VV Alphen, deze hadden in de transferperiode goed ingekocht, zodat deze wedstrijd met 1-0 werd verloren. Dat deze nederlaag ons nog zou opbreken bleek later op de avond.

Na deze tegenslag heeft Jan in een op een gespreken ons laten weten wat hij van ons verwachtte en gingen we vol de strijd aan tegen de volgende tegenstander Alphia. Hier kwamen we een bekende tegen in de persoon van Peter van Asselt. Hij vertelde ons dat Alphia in deze wedstrijd een “echte” keeper op doel had gezet, wat Joop van de Bos even wilde testen. Wij trapten af, lagen de bal terug op Joop en met een mooie boogbal verschalkte hij de keeper, die nog met zijn handschoenen stond te goochelen.
Dat deze bal erin ging was een wonder, maar we stonden na 7 sec. spelen met 1-0 voor. Daarna lieten we leuk voetbal zien, en kreeg onze schaapsherder (Jan Bal) een aantal kansen, en toen hij net voor tijd zijn benen uit de knoop had gehaald kon hij de 2-0 laten aantekenen. Na wat ik later heb vernomen is de keeper van Alphia aangemeld bij slachtofferhulp om het eerste doelpunt van Joop te verwerken.
40 zwammerdam 2 Kopie

40+ elftal Zwammerdam 2

De volgende tegenstander was VEP. Na een slappe start stonden we binnen no-time met 2-0 achter, wat wij natuurlijk niet over onze kant konden laten gaan.
Onze hoop in bange dagen Jan(tje) begon aan een stevige warming-up, om vervolgens met rook uit zijn oren de strijd aan te gaan met de verdedigers van VEP.
Met twee doelpunten van Jan, en geholpen door een eigen doelpunt van Vep, konden we met drie punten op zak naar de volgende wedstrijd.

De laatste wedstrijd speelden we tegen Floreant , met voor ons ook een bekende op doel te weten Martin van ‘t Hoog.
Floreant opende de score doordat onze verdediging er even te makkelijk over dacht. Na deze tegenslag gaven we gas en scoorde Joop twee maal, dus weer een voorsprong 2-1.Hierna moesten we alle zeilen bij zetten, en werd er wel eens aan de handrem getrokken wat resulteerde in een vrije trap voor Floreant.
Deze werd op een zaalvoetbalachtige(galgje) manier verzilverd, dus weer gelijk 2-2. Hierna persten we de laatste energie die in ons zat eruit om het de keeper van Floreant moeilijk te maken, maar deze wist van geen wijken en redde een aantal keren op katachtige wijze. Maar toen kwam het moment waar Willem H de hele wedstrijd op heeft gewacht, scoren bij “Flappie”, dus deze wedstrijd trokken we met 3-2 over de streep.

Na deze partij hebben we de kleedkamer opgezocht en verzorgde Jantje de catering in de vorm van een biertje en een sappie.Genietend van deze consumpties vond Bert het nodig om zijn buurman te laten raden wat hij deze avond gegeten had.Toen de rookwolken opgetrokken waren hebben we snel de kantine opgezocht en zijn we verder gegaan waar we goed in zijn , namelijk de wedstijden nog eens analyseren. Nogmaals wil ik Jan bedanken voor het begeleiden van ons team, en denk dat we deze taak in de toekomst vaker aan hem kunnen toevertrouwen.