(On-)Duidelijkheden rondom de MFA!

Beste leden,

Kennelijk leven er toch nog wat onduidelijkheden over de uitkomsten van de ALV gehouden op vrijdag 7 april jongstleden over de eventuele bouw van de nieuwe lagere school, gymzaal en brandweerkazerne op ons voormalige mini-kunstgrasveld. Waarbij de vraag was: en als dat dan zo is, … gaan we dan meewerken aan een plan voor een gedeeltelijk gezamenlijk gebruik van de twee velden, de zes kleedkamers en de kantine? De uitkomt (na weging) was: 145 stemmen voor, 34 tegen en 4 onthoudingen.

De uitkomst spreekt uiteraard voor zich, daarover is dan ook geen misverstand. Maar de kern van de vraagstellers is: klopt dit allemaal wel met de statuten van de vereniging die toenmalig voorzitter P.J. Geerlof senior en zijn bestuur op 12 september 1978 in het bijzijn van de notaris opstelden? De vraag daarbij is dus feitelijk, … wat zou dat bestuur van het MFA-idee vinden nu 39 jaar later?

Er blijkt een drietal vragen bij een aantal inwoners (2) van ons dorp nog steeds relevant:

  1. Heeft het huidige bestuur wel 14 dagen van te voren die bewuste ALV bijeengeroepen?
  2. Heeft het bestuur wel het daarvoor ge-eigende cluborgaan gebruikt? (artikel 16 lid 5);
  3. En is het genomen besluit niet in strijd met artikel 3 lid 1 van de statuten?

 

De antwoorden op die drie vragen zijn:

  • Ad.1. Op zaterdag 25 maart om 12.44 uur is de uitnodiging op onze website (401 keer bekeken) geplaatst. Inderdaad dus 14 dagen van te voren. Onderstaand ‘screenshot’ maakt dit duidelijk. Er zijn een dag later nog wel wat taalfoutjes uitgehaald, maar de uitnodiging is op 25 maart 2017 geplaatst, verder zijn de leden ook per email op de hoogte gesteld en leden zonder email hebben hem met de brievenpost gehad;

 

 

  • Ad. 2. Maar is de website wel het geëigende cluborgaan, had dat niet een papieren boekje, krantje of brief moeten zijn zoals dat in 1978 nog gebruikelijk was? In 1990 verscheen overigens de eerste website op Internet. In 2007 nam de toenmalige ALV onder aanvoering van oud-voorzitter Jozef Kindt het besluit de website te beschouwen als het nieuwe geëigende cluborgaan van Voetbalvereniging Zwammerdam. De tijd staat immers niet stil. De notulen van die vergadering (agendapunt 14) werden een jaar later op de volgende ALV van 2008 goedgekeurd;

 

 

  • Ad. 3. Dan nog de vraag is dit besluit in strijd met artikel 3.1 waarin de doelstelling van de vereniging wordt beschreven: ‘De vereniging heeft ten doel het doen beoefenen en het doen bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen, …’. In ieder geval kunnen we straks desgewenst ook zaalvoetballen. De insteek is echter primair dat wij de toekomst van de vereniging veilig willen stellen omdat de vergrijzing van ons dorp er toe gaat leiden dat we steeds minder spelende leden hebben en gaan krijgen! Waar we tien jaar geleden nog ruim 260 kinderen op beide lagere scholen hadden zitten in Zwammerdam, zijn dat er momenteel iets meer dan 120 kinderen. Dat heeft op korte en mogelijk ook op lange termijn (als er geen starterswoningen worden gebouwd of beschikbaar komen in het dorp) dramatische gevolgen voor in ieder geval ook onze voetbalvereniging. Daardoor wordt het steeds moeilijker de volledige accommodatie in stand te houden, te updaten, te renoveren en uiteindelijk te kunnen blijven bekostigen. Minder contributie, minder sponsors, maar ook minder kantineopbrengsten! Het hele dorp lijdt hieronder en samen staan we een stuk sterker en kunnen we de nabije toekomst desondanks met vertrouwen tegemoet zien. En we blijven uiteraard eigenaar van ons prachtige gebouw.

 

 

We zeggen dit in het volste vertrouwen dat ook het toenmalige bestuur uit 1978 die mening nu ook zou zijn toegedaan!

Meer dan een vereniging,

 

Het bestuur uit 2017

Wilma, Henk, Jaap, Jeroen, Richard en Wim

unemployment tax management