40+ bij Alphia

De veertig plussers zijn weer begonnen met hun toer bij de omliggende verenigingen. Afgelopen vrijdag werd begonnen bij Alphia. De grootste verrassing was dat de directie van de sterrenploeg er in geslaagd is dank zij een anonieme geldschieter om enkele gerenomeerde spelers te kopen. De nieuwe aankopen zijn de baltovenaar Jan Bal, de ijzeren Joop v.d. Bosch en doordouwer Remco Kroon. Ook had Jaap v.d. Hoek nieuwe voetbalschoenen aangeschaft, groen lichtgevend en aan de zijkanten belegd met diamantjes.

Helaas dat laatste bracht geen succes op het veld, maar met de nieuwe sterren gingen we de eerste wedstrijd in tegen het sterke Alphen (later toernooiwinnaar).

VVZwammerdam had een groot veldoverwicht maar kon dat niet bekronen met een goal. Wel kreeg Jan Bal een paar goede mogelijkheden. Helaas geen doelpunten. Keeper Adrie van Jaarsveld toonde gelukkig deze wedstrijd zijn goede vorm en hij behoedde ons voor een nederlaag. Zo eindigde deze wedstrijd op 0-0 en wisten we dat de aankopen een versterking voor de 40+ers waren. De tweede wedstrijd was tegen het altijd lastige TAVV uit Ter Aar. Na een aarzelend begin was er na 6 minuten een schitterende een-twee tusse Peter Kremer en Jan Bal. Jan liet de keeper van TAVV kansloos. Toen ging het snel: Joop v.d. Bosch strafte een foutje van een verdediger genadeloos af met een streep van een bal in de linker kruising. De VVZwammerdam old boys scoorden daarna nog twee keer, zodat we met een gerust hart de derde poulewedstrijd tegen Bodegraven in gingen. Achteraf te gerust, want het werd nog een hele kluif om deze pot te winnen. We scoorden al snel 1-0 maar toen werd het spel snel te rommelig. Jan Bal wilde af en toe op een Messie-achtige manier gaan spelen en de een na andere truc uit halen. Maar ja, hij is geen Messi, maar gewoon Jan Bal. Dus wisselen. Ook begon doelman Adrie met een inschattingsfout en daar profiteerde Bodegraven van: 1-1 dus.  Gelukkig scoorde Remco na een solo de winnende treffer2-1. Het wachten was op de uitslag van TAVV- Alphen. Helaas was dat ongunstig voor ons zodat we op doelgemiddelde om de derde en vierde plaats moesten spelen, niet in de finale dus, tegen Alphia, met in hun gelederen de ons bekende ex VVZwammerdammerPeter van Asselt . Oh ja lezers even een vergissing van mijn kant goed maken: vergeten ben ik de grootste aankoop nl, Wim Hoogendoorn jr, de aanjager van vroeger. Ook in deze wedstrijden de leider en af en toe stiekeme en geniepige overtredingen. Dus erg bruikbaar.

De laaste wedstrijd werd dus een heel spannende partij, met over en weer kansen. Halverwege kwam VVZwammerdam aan de leiding door een weergaloos schot van waarschijnlijk Bert (uw verslaggever is daar niet geheel zeker van) . Helaas door een dekkingsfout kwam Alphia langszij: 1-1. Maar toen gaf VVZwammerdam wat meer gas en kwamen de kansen. Tot ergenis van hen zelf gingen de grootste kansen er niet in. Jan Bal zat duidelijk in een crisis. Toen het geheime wapen er in good old Karel Vlasveld: en die zorgde er in zijn eentje voor dat Jan Bal weer in zichzelf ging geloven wat dan uiteindelijk resulteerde in een mooie treffer en de beslissende van ja natuurlijk toch Jan Bal. Daar alle andere finales gelijk eindigde, was het wel sneu voor Damme dat het de meeste punten verzamelde en toch maar op een derde plaats eindigde. Wij voelden ons wel de morele winnaars van deze avond en we gaan vol vertrouwen over twee weken naar Bodegraven om bij Rohda’76 te gaan voor plaats 1.