MFA – toch twee schetsen!

De BVZ doet een voorstel aan de Gemeente om alsnog twee schetsontwerpen te laten maken van de MFA: een voor de Buitendorpstraat en een voor de Spoorlaan. Zodat we beter kunnen oordelen over de voor- en nadelen van de beide varianten. Donderdagavond 22 december is er overleg geweest tussen de BVZ, de gemeente en de Zwammerdamse verenigingen over de Multifunctionele Accommodatie en dit besluit was de belangrijkste uitkomst.

20161223 Tweerichtingsverkeer

Een verslag van de bijeenkomst zal binnenkort verschijnen via de BVZ. Er wordt naar de voetbalvereniging gekeken omdat die een belangrijke stem heeft bij een van de beide opties. De voetbalvereniging is eigenaar van het clubgebouw en dat speelt een rol bij de mogelijke lokaties Spoorlaan/klein kunstgrasveld. De BVZ en de verenigingen uit het dorp hebben aan de gemeente op 22 december unaniem het verzoek gedaan om twee schetsontwerpen en de daarbij behorende doorrekeningen te maken. De gemeente moet daar nog officieel antwoord op geven of zij daartoe bereid is. Vooruitlopend op het officiele BVZ-verslag alvast het volgende.
De belangenvereniging en de gemeente hebben de programma’s van eisen bij alle partijen, waaronder de Zwammerdamse verenigingen, maar ook de school, de brandweer en de kinderopvang, opgehaald en die worden naast elkaar gelegd en tot een totaal programma van eisen gemaakt. Dan wordt er ook doorgerekend of alle eisen kunnen worden ingewilligd binnen het budget van circa 3,7 miljoen euro. Dus zullen er nog keuzes moeten worden gemaakt over wat en hoeveel er komt. We zitten dan in januari of februari 2017. De Belangenvereniging wil dat dit budget taakstellend is en wil niet terug naar de gemeente als we er binnen Zwammerdam niet uitkomen. De uitkomst is dan ongewis en dan komt er misschien jarenlang niks.

Los van de programma’s van eisen is er nog de vraag waar de MFA moet komen. Er zijn feitelijk maar twee opties: aan de Buitendorpstraat (volledige nieuwbouw) of op het kleine kunstgrasveld. Over beide lokaties heeft de gemeente de volledige zeggenschap (het kleine kunstgrasveld is afgestoten door de voetbal) en daarmee zijn alle andere opties (bijvoorbeeld bij Ipse de Bruggen) afgevallen. De voetbalvereniging heeft geen zeggenschap over de lokatiekeuze! Wel wordt de voetbalvereniging gevraagd om bij een van de lokaties, het kleine kunstgrasveld, gevraagd of zij mee wil werken om ruimtes ter beschikking te stellen voor andere verenigingen. Het bestuur heeft daarop geantwoord dat zij dat aan de leden zal moeten voorleggen, maar dat pas wil doen als er een uitgewerkt ontwerp is waarbij ook over (1) het eigendom, (2) het beheer en (3) de exploitatie en (4) het daarmee gemoeide geld meer duidelijk is. Dan pas is er een keuze te maken die het belang van de voetbalvereniging en het dorp duidelijk maakt. Naar verwachting ligt die keuze op zijn vroegst voor in een nog uit te schrijven ledenvergadering in maart 2017.

Het bestuur wil en kan dus niet eerder dan op basis van serieuze tekeningen en doorrekeningen een keuze voorleggen aan haar leden. Het bestuur werkt uiteraard een voorstel uit, zal daarbij ongetwijfeld haar voorkeur uitspreken, maar de ALV beslist, net als bij het kunstgrasveld in mei 2015.