VVZwammerdam 4 winterkampioen

Het vierde elftal van VVZwammerdam mag zich de enige echte seniorenwinterkampioen noemen van onze voetbalvereniging. De Vrouwen hebben de eerste plaats in handen op gewonnen punten, maar nog niet op verliespunten. Zij zijn wel aan een fantastische reeks bezig. Het vierde staat nu wel op die hoogste tree dankzij een ongeslagen reeks. Daarin werden 9 wedstrijden gewonnen en 2 gelijkgespeeld. Er is een voorsprong van 3 punten op concurrent Olympia. Het doelsaldo spreekt ook nog eens in Dams voordeel: plus 43 tegen plus 21. De wedstrijd van jl zaterdag maakte de zegereeks alleen nog maar mooier. Het team verdient ook een compliment omdat regelmatig spelers aan de selectie worden afgestaan en dat is soms strijdig met de eigen ambities. Gelukkig wordt daar meestal een goede oplossing voor gevonden.

Tegen het gevreesde TAVV 5, met een gemiddelde leeftijd 30,4 jaar, stelde VVZwammerdam 4 een jonge formatie op van gemiddeld 26,7 jaar. Omdat in de sportwereld en juist ook in het voetbal 28 jaar geldt als de ideale leeftijd, mogen we dit seizoen en ook de komende jaren hoge verwachtingen hebben van onze mannen. De overige spelers die door teamchefs Luke van den Berg en Martijn van der Linden waren opgeroepen: Huig van Dijk, Jan van Dorp, Gerard Goudriaan, Wouter Kindt, Jeffrey Koolwijk, Niels Lodder (doel), Bas van Mastwijk, Patrick van der Oord, Michael van der Palen, Matthijs Regtuijt, Maarten van Riessen, Mark van Zoest en Djurre van der Zwaan. Om uiteenlopende redenen (kerstinkopen, blessures, vormcrises) ontbraken nog wel wat spelers op het appel. Een aantal van hen was wel als supporter aanwezig, wat de gezelligheid ook in de derde helft ten goede kwam. Het winterkampioenschap dat luister werd bijgezet met een 4 – 1 overwinning werd zodoende op een feestelijke manier gevierd, onder begeleiding van de vrouwen die net waren teruggekeerd van een busreis naar Den Hoorn waar zij voor de beker werden uitgeschakeld. De wedstrijd was lange tijd heel spannend. Scheidsrechter Carl Vlasveld voelde de wedstrijd goed aan en dat leidde tot een steeds op en neer gaand spel. Volgens sommige toeschouwers was het spelniveau niet al te hoog, maar analysten stelden dat dit kwam doordat beide teams “hoog druk zetten”. Dan heb je veel duels en heeft de scheidsrechter ook een mooie klus om al die duels te beoordelen. Pas in de laatste 20 minuten wist VVZwammerdam een aantal van een grote reeks kansen te benutten. Tongen beweren dat juist toen de kansen werden benut omdat het snel donker werd. In deze fase onderscheidde de scheidsrechter zich wederom door het spel op de voet (men zegt ook wel: te voet) te volgen. Aan het eind stonden doelpunten op het scorebord van Maarten van Riessen, Jeffrey Koolwijk (2) en Martijn van der Linden.