Voorbeschouwing VVZwammerdam – LSVV’70

Zaterdag heten wij onze gasten van LSVV van harte welkom op ons complex aan de Spoorlaan. De Leidsche Studenten Voetbal Vereniging is zoals de toevoeging ’70 suggereert opgericht in 1970. Van een vereniging waar vele geschiedenis-studenten lid zijn verwacht je natuurlijk dat de historie van de club ruimschoots beschreven staat. Niets is minder waar en heeft de vereniging hier zelf ook weinig weet van aangezien ze zelf aangeven dat de gemiddelde LSVV-er te lui is om dit uit te pluizen. De club speelde aanvankelijk op een bedenkelijk niveau op een veld direct achter het station en verhuisde ergens eind jaren zeventig naar het Universitair Sportcentrum. Daar bleef het voetbal niet al te best. Jarenlang dobberde het eerste in de Leidse Bond en toen die eenmaal was afgeschaft, bleek decennialang het rechterrijtje van de ranglijst van de 4e klasse de natuurlijke biotoop van de studenten.

Tot er in 2004 plots gepromoveerd werd naar de 3e klasse, sindsdien jojoot de club wat heen en weer naar beide klasse. LSVV’70 heeft jaren tien of meer elftallen gehad, maar kende ook wat bescheidener jaren. Sinds een aantal jaar is er ook een heuse zaalvoetbaltak aan de club toegevoegd en bestaat het veldvoetbal nu uit 5 senioren en een dames team. De laatste maal dat de ‘studenten’ Zwammerdam tegen kwamen was twee jaar geleden, toen won Damme thuis met 4-2 en speelde LSVV’70 een zeer matig seizoen waar slecht vijf punten werden behaald, dat is dit seizoen al ruimschoots overtroffen want met 12 punten uit 12 wedstrijden staan de gasten op de 10e en vooralsnog veilige plaats. De studenten zijn dan wellicht een tikkeltje lui, maar ze hebben een grote voorsprong op de andere 13 ploegen wat betreft humor en relativeringsvermorgen. Zie dit filmpje van precies twee jaar geleden:
{youtube}ToOeTqNcY0E#t=47{/youtube}
VVZwammerdam speelt zaterdagmiddag ook zijn laatste competitiewedstrijd van 2016 en als we naar de eerste helft van dit seizoen kijken is het allerminst saai. Er staat nu een zeer jonge groep die heeft laten zien dat ze met de beste mee kunnen draaien. Helaas werd er vorige week in een doelpuntrijke wedstrijd verloren van promovendus Nieuwkoop en werd een punt jammerlijk in blessuretijd weggegeven. Wellicht heeft dit met ervaring te maken dus laten we het beschouwen als een goed leermoment voor de jonge talenten. Als er vandaag gewonnen wordt haakt Zwammerdam prima aan bij de Top-5, iets wat wel als doelstelling gezien mag worden. Toch mag de tegenstander van vandaag niet onderschat worden aangezien LSVV vorige week Floreant met een 3-0 nederlaag naar huis liet afdruipen. Wij hopen dat u zo voor het kerstreces de jonge groen witte garde met grote getale komt aanmoedigen, op een nette sportieve manier, dat wel natuurlijk!