In memoriam Fred van Lienden

Met verbijstering heeft het bestuur van VVZwammerdam kennis genomen van het plotselinge overlijden van Fred van Lienden (66) op woensdagmorgen 5 juni 2013. Fred was de laatste dagen nog volop actief met zijn groep Gebouwen & Terreinen om het seizoen bij de voetbal af te sluiten met de gewenste schoonmaak en het noodzakelijke onderhoud. Met Fred verliest VVZwammerdam een zeer betrokken mens die zich een halve eeuw heeft ingezet voor de voetbalvereniging in diverse rollen. Fred nam daarbij vaak het initiatief en stak altijd zelf de handen uit de mouwen. Vrijwillig, nooit vrijblijvend. De taken bij de vereniging stonden bij hem zeer hoog op de prioriteitenlijst. Iedereen heeft Fred leren kennen als iemand met een flinke dosis humor, altijd in voor een kwinkslag. Een prettig mens ook om mee samen te werken.

20130606 02 FredvanLienden

Bestuursvergaderingen waren aan Fred niet besteed, liever besteedde hij zijn tijd aan nuttiger dingen, die altijd voor het oprapen lagen. Zijn bestuursjaren heeft hij zeker niet aan de bestuurstafel uitgezeten, maar aan het werk binnen de vereniging besteed. Freds activiteiten voor de vereniging zijn begonnen in de jaren zestig van de vorige eeuw. Als barmedewerker en later jeugdtrainer zette hij al op jonge leeftijd de eerste stappen in het vrijwillige werk. Met zijn ervaring in het bouwvak wist het bestuur Fred over te halen om mee te werken aan de realisatie van wat het huidige complex is. We spreken dan over de jaren zeventig. Fred richtte zich hoofdzakelijk op het metselwerk en was daarin een kei. Later, jaren negentig, volgde het fusthok. Nog maar enkele jaren geleden werd andermaal een beroep op Fred gedaan. Nu om samen met een team de nieuwe aanbouw (kleedkamers, ballenruimte en commissieruimte) gemetseld te krijgen.

Over een grote reeks van jaren was Fred scheidsrechter, waar hij zich een recht-door-zee houding aannam, wat hem vaak complimenten opleverde. Na zijn loopbaan als scheidsrechter en nu sinds een jaar of 15 is Fred de inspirator en uitvoerder geweest van het werk van de zogeheten Bunnikzijde. Een supportersgroep die aandacht schenkt aan het lief en leed binnen de vereniging. Al veel eerder en tot kort geleden speelde Fred de hoofdrol bij het jaarlijkse Sinterklaasfeest. De laatste jaren, toen Fred na zijn pensionering over meer vrije tijd kon beschikken, trok hij de kar van de taakgroep Gebouwen & Terreinen. Fred stimuleerde zijn mensen bij het schoonmaken en het onderhouden van het complex en ging zelf voor in de uitvoering. Hij zorgde dat er goed materiaal was om mee te werken. Iets dat er nooit geweest is, maar nu is het er.

Fred heeft veel tastbare dingen achtergelaten, zoals het clubhuis bij onze vereniging. Maar ook veel onvergetelijke herinneringen voor vele generaties aan wie hij zelf was of wie hij kon spelen op het toneel. Bijzonder hoe iemand die jaarlijks (in december) zo in het middelpunt van de belangstelling kon staan, zich ook zo bescheiden en vol overgave aan zijn vak kon wijden, maar in beide de kwinkslag. Fred was al een icoon in Zwammerdam, zeker ook bij onze vereniging en vanaf 5 juni 2013 meer dan ooit. We zullen je ontzettend missen, Fred.

Wij wensen Adrie, kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden veel sterkte in het verwerken van het verlies van Fred.

Het bestuur van VVZwammerdam

• Fred is thuis waar er zaterdag 8 juni tussen 15.00 en 17.00 uur gelegenheid is tot condoleren.
  • Maandag 10 juni om 11.30 uur nemen we afscheid van Fred in de aula van begraafplaats Buitendorp aan de Spoorlaan in Zwammerdam. Aansluitend zullen wij hem begraven op de algemene begraafplaats van ons dorp.
  • Na de begrafenis is er gelegenheid tot condoleren in de aula van de begraafplaats.
20130606 01 FredvanLienden