Geef ons een zoen, … (met video en foto’s)

Het was zaterdag 11mei in Aarlanderveen een prachtige happening in de laatste wedstrijd van het seizoen van de Zwammerdam-Aarlanderveen-Combinatie VR1 (Z.A.C.) tegen B.V.C.B. VR1. Voor een paar honderd toeschouwers won de combinatie met 4-1 en kon de after-party beginnen. Het ging niet vanzelf, … met de rust was het pas 1-1, maar uiteindelijk wachtte toch nog de groen-witte platte kar.
20130513  ZAC VR1 BVCB 4 1

De wedstrijd begon pas om 16.25 uur. Daardoor waren er veel speelsters beschikbaar (17), bovendien hadden enkele speelsters speciale wensen: ‘Krijg ik een publiekswissel? Het is mijn laatste wedstrijd, volgend seizoen moet ik op zaterdag werken’. In de eerste helft gebeurde er niet veel, … er werd slag geleverd op het middenveld en beide keepsters hadden het niet druk. In de 25ste minuut kreeg een B.V.C.B. een directe vrije trap mee op de rand van het strafschopgebied en die werd uitstekend en onhoudbaar in de kruising gedirigeerd. Een tegenvaller, maar niet onverwacht. Al vaker hadden we tegen deze dames aan het kortste eind moeten trekken. Een kwartier later maakte Lisa Zuidam gelijk en Kim Kleijn schoot vlak voor rust nog tegen de paal.

Na rust veel wissels en toen begon het beter te lopen, te meer omdat de harde kern van de toeschouwers zich begon te roeren en fanatiek meeleefde. De ene na de andere aanvalsgolf kreeg de keepster van B.V.C.B. te verwerken, terwijl onze keepster Daisy Streefland geen bal te doen had. In de 55ste minuut schoot linkshalf Kirsten van Asselt fraai in en vijf minuten later krulde dezelfde linkspoot een corner van rechts gelijk in het doel. Met een 3-1 voorsprong kon het feest beginnen en was er ruimte voor de publiekswissels: linksback Patty van der Veer en Danique van Wijk verlieten onder luid applaus het veld. Twintig minuten voor tijd schoot Anne Zuidam de 4-1 op het scorebord. Uiteindelijk had het nog veel meer kunnen worden, maar de concentratie viel weg en de toeschouwers waren al begonnen met hun feestje. Drie jaar geleden ontstond de samenwerking tussen de beide teams: hard getraind, vaak twee keer per week en loon naar werken gekregen dit seizoen. Volgend seizoen in de 4e klasse verder bouwen aan een goed fundament onder het vrouwenvoetbal.
20130512 ZAC VR1 BVCB 4 1
En toen een feest zoals we in Aarlanderveen en Zwammerdam nog nooit hadden meegemaakt: vrouwen in de lead. Ereronde met de tractor over het veld, uiteraard de bloemen, champagne, T-shirts, de uitreiking van de kampioensschaal en op de platte kar met DJ Promic door de beide dorpen en een feest in de kantine aan de Spoorlaan zoals we dat tot voor kort niet kenden. Ouders, vriendinnen, vrienden, speelsters en spelers van beide verenigingen. Menig trotse vader moet gisteren even hebben gedacht: vrouwenvoetbal is zo gek nog niet. Gelukkig heb ik een dochter!
20130511 KAMPIOENSSCHAAL VR1
Dank je wel dames voor het mooie seizoen. Dit smaakt naar meer!
NB1: naar 137 foto’s
NB2: naar een super filmpje van Celine
NB3: starring DJ Promic, Eko-Jan van Dorp, De Bruin Landbouwwerktuigen, bestuur SV Aarlanderveen en het kantinepersoneel van VVZwammerdam
NB4: excuses aan de schoonmaakploeg van maandagmorgen aan de Spoorlaan 🙂