VVZ +40 on Tour

Afgelopen vrijdagavond mochten wij weer aantreden. Dit keer was Rohda ’76 gastheer. Voor diegene van 40+ die in Bodegraven wonen zou dit bijna een thuiswedstrijd betekenen, maar dit bleek anders uit te pakken. Normaal gesproken zijn wij vertegenwoordigd met 2 elftallen, sorry 7-tallen. Alleen kwamen wij nu uit op 1 team met 1 wissel (Adri, Hans, Ince, Jaap, Jan K. te Z.,Willem, Richard en ik (René)). Waarschijnlijk zal het laat doorbrekende lenteweer hier een rol in hebben gespeeld en zijn enkele selectieleden er een weekendje vandoor. Dit mocht de pret niet drukken, maar kenmerkt meer het vrijblijvende sfeertje bij het 40+ voetbal. Alles mag, niets moet.
In het veld is er veel respect voor elkaar en de keren dat een scheidsrechter tijdens de wedstrijden echt in moet grijpen, zijn tijdens zo’n avond op 1 hand te tellen. Voetballen en laten voetballen is het motto. Het betekent niet dat het nergens om gaat. Vergis je daar niet in, want een ieder ongeacht zijn leeftijd wil het spelletje graag winnen. Normaal gesproken hanteert Adri het tombola principe met samenstellen van de teams (altijd weer anders), maar dat was nu niet nodig. Wij begonnen tegen Floreant, altijd lastig. Zij zijn toch wel heer en meester en eindigen vaak op het podium. Compact en gegroepeerd spelen was de afspraak. Wie niet sterk is, moet slim zijn! Wat eigenlijk betekent dicht bij elkaar blijven en niet teveel ruimte weggeven. Mooi, want ik kan uit ervaring spreken dat een half voetbalveld erg groot kan zijn voor 6 veldspelers. Wij moeten het dan ook niet meer hebben van onze conditie, maar eerder van ons tactisch inzicht. Het lukte aardig, wij hadden een kleine kans om te scoren, zij schoten 2x hard op de lat, maar het bleef 0-0. Een goed resultaat tegen de mannen uit Boskoop. In de volgende wedstrijd verslapten wij iets en lieten ons verrassen door een mooie en snoeihard afstandsschot. 0-1 achter, wat betekent dat wij niet af konden wachten op ons kansje. Wij moesten aan de bak. Gelukkig konden wij voor het laatste fluitsignaal gelijk maken 1-1, maar meer zat er niet meer in. Toen ik na de wedstrijd de scheidsrechter bedankte voor het fluiten, informeerde hij bij mij naar de eindstand. Hij was tussendoor even weggeweest. Grappig dat zoiets door niemand is opgemerkt. Voorlopig hadden wij nog niet verloren, maar ook nog niet gewonnen. Dit moest dan maar gaan gebeuren in de laatste poulewedstrijd. De concurrentie had ook punten laten liggen, dus het werd nog een soort van spannend. Tegen de heren uit Reeuwijk hadden wij het lastig zat, maar het geluk zat aan onze kant. Pas laat in de wedstrijd werd het verschil gemaakt en sleepten wij 3 punten uit het vuur. Uiteindelijk werden wij toch 2de in onze poule achter Floreant, die met een beter doelsaldo 1ste werd.

Dat betekent weer voetballen voor de 3de en 4de plaats, net zoals de laatse keer bij Alphia. De tegenstander, hoe kon het ook bijna niet anders, het andere team van Floreant. Nu ging het er echt om en het was duidelijk te merken dat beide ploegen voor die podiumplek gingen. Zij zetten vroeg druk, zodat wij niet op ons gemak een aanval op konden zetten. Maar een afstandsschot op doel van Willem werd van richting verandert en bracht ons op voorsprong. Vanaf dat moment deden zij er nog een tandje bij en konden wij niet achter blijven. Er werd flink strijd geleverd, maar wij wisten de 3de plaats te veroveren. In de finale won Alphia van Floreant, dit was voor hen de 2de maal dat dit lukte. Wij als Damme zijnde hebben ooit in het hol van de leeuw in Boskoop de eindoverwinning behaald, maar alle andere avonden (en dat zijn er onderhand al heel wat) zijn allemaal door Floreant gewonnen.

Conclusie, tot zover was het weer een geslaagde, sportieve en gezellige avond. Iedereen maakte zich op voor de 3de helft en de prijsuitreiking. Het gele vocht smaakte weer prima, de hapjes van de gastheer waren heerlijk en de gesprekken aan tafel hadden (jaja) inhoud. Dit hield wel in dat het officieel al zaterdag was toen 6 van de 8 man door koude heldere nacht op hun fiets Bodegraven verlieten.
Op 3 mei is de volgende keer, dan is Zwammerdam gastheer. De verwachtingen zullen hoger liggen, hopelijk hebben wij zelf meerdere teams die dan deelnemen. Persoonlijk hoop ik dat Gerben van der Neut weer meedoet, zodat ikzelf niet meer de Benjamin van de groep ben. Natuurlijk niet alleen Gerben, hoe meer spelers, hoe meer vreugd, iedereen vanaf 40 jaar is welkom. Kom gerust eens kijken, doe mee en ervaar de prettige sfeer bij 40+.