VVZwammerdam blijft 3e klasser na winst

VVZwammerdam stelde zaterdag het 3e klasserschap veilig door met 2-1 te winnen van concurrent BSC’68, waartegen in de uitwedstrijd zo smadelijk werd verloren. Opmerkelijke feit deze middag was dat Henk van der Louw als doelman nu het lijfsbehoud veilig stelde waar hij 2 jaar geleden de promotie afdwong in de penaltyserie tegen DWO. Het trainersduo Leendert van Kempen en Peter Kremer heeft de ploeg tot in de diepste vezels gemotiveerd weten te krijgen om de beslissing over het 3e klasserschap niet langer uit te stellen. Strijdlust en voetballend vermogen brachten VVZwammerdam deze middag voorbij een matig presterend BSC’68 dat geen enkel moment aanspraak kon maken op punten.

20130420 VVZwammerdam BSC68
                           Maarten Riessen haalt uit (foto Walter Planije)

VVZwammerdam toonde de strijdlust waarmee het eerder dit seizoen punten wist te pakken. Niet vreemd daaraan was dat er enkele spelers uit het tweede elftal of terug van blessures de kar trokken en verder niemand versaagde. Bijzondere vermelding verdient Mitchell Henkes die inmiddels na zijn revalidatieweer 90 minuten kon spelen. Met Mitchell in de punt van het middenveld en twee controleurs daarachter was VVZwammerdam de hele wedstrijd de bovenliggende partij. Al in de eerste helft kreeg VVZwammerdam rond het half uur een kwartet kansen waaruit wonderbaarlijk niet werd gescoord. De penalty die VVZwammerdam niet kreeg kon worden weggestreept tegen een discutabel geval in de 16 van VVZwammerdam. Toch kwam VVZwammerdam op 1-0 door een formidabele lob van de fris en fruitig spelende Mitchell Bons. Vlak voor rust scoorde BSC’68 de gelijkmaker, die eigenlijk niet een afspiegeling was van de krachtsverhoudingen in het veld. Die rechtvaardigden meer een twee-doelpunten-verschil voor VVZwammerdam.
De tweede helft behield VVZwammerdam het overwicht, maar waren de kansen spaarzamer. Een prima schot van Mitchell Bons werd door een BS’68 verdediger onbewust, maar wel met een uitgestoken arm tegengehouden. De penalty werd door Maarten van Riessen onberispelijk benut: 2-1. Omdat BSC’68 daarna meer risico ging nemen, golfde het spel op en neer met kansen over en weer. Dankzij de vechtlust bleef VVZwammerdam wel de bovenliggende partij. Diep in blessuretijd blies de scheidsrechter af. Hij had een aantal moeilijke beslissingen te nemen (maar liefst 4 wel of geen penaltygevallen, waarvan het strijdveld 3x in het strafschopgebied van BSC’68 was) maar hij kon terugzien op een geslaagd optreden door het uitstekend waarnemen van vele kleine overtredingen in het middenveld.
Voor het eerst sinds ver in de vorige eeuw kan VVZwammerdam zich opmaken voor een relaxed competitieeinde. Dit is zeker de verdienste van Leendert van Kempen en Peter Kremer die hiermee samen met de selectie een kroon op hun 3-jarig werk zetten. Dit keer alleen foto’s van de 2e helft, een kleine 20, de fotograaf was even elders bezig. Klik hier naar het album.