Vrouwenteam weer op koers

Vandaag wachtte de uitwedstrijd tegen SVS in Capelle, twee weken geleden met 2-3 thuis verloren. Dat zal ons vandaag niet gebeuren, met die instelling stapten 14 dames in vier auto’s. Het werd een verdiende 2-4 overwinning, maar het was wel weer een wedstrijd met een bijzonder verhaal in de kader van Flikken Capelle.

20130330 Flikken

De wedstrijd begon pas om 16.00 uur. Gelukkig minder wind, maar wel weer bitterkoud. De Zwammerdam-Aarlanderveen-Combinatie kwam zwak uit de startblokken. Binnen drie minuten hadden ‘de Groenen’ al met 2-0 achter moeten staan. Pas daarna kwam de eerste aanval en dan blijft voetballen een bijzonder spelletje. Een vrije trap van Karlijn van Dorp uit een handsbal kwam terecht bij de tweede paal en Lisa Zuidam scoorde beheerst 0-1 na precies vijf minuten. En na kwartier scoorde linkshalf Kirsten van Asselt schitterend 0-2 met een onhoudbare knal. Daarmee was de wedstrijd niet gelopen. Met name op het middenveld van SVS liep een krachtpatser (nr. 13) die zeer gevaarlijk regelmatig mee naar voren trok en voor veel gevaar zorgde. In de 24ste minuut werd het dan ook 1-2. Het wachten leek op de 2-2, maar op slag van rust maakte Anne Zuidam gebruik van de ruimte en het aarzelende optreden van de achterhoede van SVS zodat we met een geruststellende 1-3 voorsprong de kleedkamer in konden. Twee weken geleden stonden we nog met 0-3 achter in Aarlanderveen met de rust tegen dezelfde ploeg.

In de rust werden nog wat slimme acties voorgesteld. Een vaste vrouw op die sterke nummer 13 en de snelle Fleur Oolsthoorn voorin. Het slot op de deur achterin en voorin mikken op een vliegensvlugge counter. Maar weer alle plannen ten spijt een 2-3 stand in de 49ste minuut: de buitenspelval werkten niet en de nr. 13 ontsnapte toch weer even aan de aandacht en zo help je SVS weer in de wedstrijd. Daarna echter het beste half uur wat de Z.A.C. vrouwen te bieden hebben: fel op de bal, goed samenspel, sterk in de kluts, gefocused en de tegenstander terugdringen op de eigen helft. En het was weer Kirsten die de ban brak en schitterend 2-4 binnenschoot.

In de slotminuten werd de wedstrijd nog wel heel bijzonder. Kim Kleijn schoot zichzelf K.O., inclusief een bloed-lip en moest het veld ruimen. Helaas geen camera aan voor deze blooper van de week. Maar daarna werd het serieus vervelend. Twee speelsters van SVS liepen tegen elkaar aan waarbij er letterlijk een (de keepster) van de wereld ging. Uiteindelijk kwamen er twee politieauto’s en een ambulance aan te pas die de onfortuinlijke speelster afvoerde. De scheids besloot wijselijk het verder voor gezien te houden na bijna een halfuur wachten in deze lentekou. Ver na zessen konden we pas terug naar Zwammerdam. Het gesprek onderweg naar Damme? ‘Heb jij ook die leuke agent gezien, … wat een spetter’.