Vier op een rij lukte niet

De vrouwen van de Zwammerdam-Aarlanderveen-Combinatie hebben het gisteren niet gered tegen BVCB Vr1 in Siberie (Bergschenhoek) en verloren met 2-0. BVCB heeft een adembenemend mooie accomodatie met drie (!) kunstgrasvelden, prachtige kantine en twee losse gebouwen met kleedkamers, bijna 1.000 leden en de mannen spelen 1e Klasse. Maar het sportcomplex ligt ergens op het industrieterrein vol in de wind en gisteren dus ook nog eens extreem koud. We konden tegen die weersomstandigheden, de tegenstander en scheids niet op. Toch gaat deze wedstrijd mogelijk het keerpunt worden.

20130323 Vrouwenteam ZAC
De dames/meisjes van het vrouwenteam in Siberie (BVCB) op zaterdag 23/3

De wind was, net als vorige week, de spelbreker. Bij corners waaiden de bal gewoon terug en een stilliggende bal waaide als vanzelf de goal in. De dames van BVCB vertrouwden ons al toe, het is hier altijd zo winderig, alleen niet zo koud. Onze coach was al gewaarschuwd zelf de drankjes te komen halen tijdens de rust anders is het hier niet te managen met 1.000 leden.

De eerste helft speelde zich letterlijk af op het middenveld. Er werd veel gewisseld om speelsters aan de kant niet te lang in de kou te laten staan/zitten. Beide partijen kregen nauwelijks kansen en Z.A.C. wist de gevaarlijk midvoor van BVCB goed aan banden te leggen. Valt over die eerste helft weinig te zeggen: onder erbarmelijk omstandigheden, ook erbarmelijk en armoedig voetbal. 0-0 met de rust.

Tijdens de rust hebben de dames elkaar de waarheid vertelt, de coach had het immers te druk met de drankjes halen. De boodschap aan elkaar was: ‘We ontlopen teveel de beide trainingen met verhaaltjes waarom het allemaal niet uitkomt en dat hebben we zojuist teruggezien in het veld. Maandag zijn we er allemaal!’ Verder met nog wat praktische suggesties van de coach voor de 2e helft in de kunststof wei: ‘Hou de bal laag met die wind, speel compact en hou die spits in de gaten’.

Enfin binnen drie minuten (48ste minuut) 1-0 omdat men bij een corner die spits toch even uit het oog verloor en zelf wel vijf superkansen recht tegen de keepster opschoot. Vervolgens na 75 minuten een superredding van onze voorstopster voor de rand van het strafschopgebied, hele knie open en vervanging noodzakelijk, die de scheids interpreteert als een strafschop. Het was geen overtreding en sowieso buiten het strafschopgebied. Maar ja, we gaan tegenwoordig voor ‘Zonder respect, Geen voetbal’ dus zonder morren: 2-0. Maar laten we eerlijk zijn: als jezelf niet scoort kun je niet winnen en het team gaf zelf al aan wat ze er aan moeten gaan doen: maandag en woensdag met zijn allen aanwezig zijn op de training.

Helaas geen vier of rij: 1e gewonnen, 2e gewonnen , A1 gewonnen, Vr1 gewonnen. Volgende week gaan we er weer voor: vier op een rij.