Het telraam was nodig bij VR1

Vorige week was er een klinkende overwinning geboekt tegen koploper ARC. Dan is het altijd de vraag hoe daar vervolg aan wordt gegeven. Tegenstander Jodan Boys VR2 was een op voorhand lastig in te schatten tegenstander. De Goudse dames hadden al de nodige puntjes bij elkaar gesprokkeld. Het betreft een nieuw elftal, met jonge dames afkomstig uit de MA1. Zwammerdam beschikt over een ingespeeld team en zou dat voordeel moeten kunnen uitbuiten.
20161105 00 GHL JodanBoys

Trainer Cees van Leeuwen stuurde zijn opstelling via messenger en daar zat een tactische verrassing bij. Op doel uiteraard Kayleigh Jansen. Voor haar centraal duo Jessica van ‘t Hoog en Karlijn van Dorp. Op de huisgenoten Leonie Uittenbogaart en jawel de verrassing, Martine Koole. Centraal op het middenveld Marjolein van der Post, met naast haar Manouk Sloothaak en Kirsten van Asselt. Voorin het beproefde trio van de Zuidam-sisters, Lisa en Anne, samen met Lonneke Verheul in de spits. Op de bank startte Frouk Verburg en Daisy Streefland. De wedstrijd stond onder deskundige leiding van dhr. Wilco Goudriaan, die wellicht met zijn hoofd in de wolken liep, daar hij sinds deze week verloofd is met zijn geliefde Moniek. Gefeliciteerd scheids!

De tactische ingreep van Cees van Leeuwen kende een zeldzaam snel resultaat. Binnen 30 seconden stoomde Martine Koole (Messi) vanuit de backpositie op naar voren. Met een fraaie solo tekende zij voor de snelle 1-0. Al snel werd duidelijk dat Jodan Boys een maatje te klein was. Het was een wedstrijd van meiden tegen dames. Het gevolg was dat Zwammerdam fysiek veel sterker was. Het was wachten op meer doelpunten. Martine Koole besloot in de elfde minuut haar trucje te herhalen en scoorde op vergelijkbare wijze de 2-0. Binnen het kwartier was de wedstrijd definitief gespeeld. Uit een verre inworp van Leonie Uittenbogaard, draaide Kirsten van Asselt slim weg bij haar tegenstandster en schoof de bal strak langs de keepster, 3-0. Na 20 minuten kwam een schitterende steekpass van Manouk Sloothaak aan bij Marjolein van der Post die oog in oog met de keepster geen fout maakte en bal eenvoudig langs de keepster schoot, 4-0. Binnen het half uur tekende Martine Koole met een gemeen afstandsschot voor haar officieuze hattrick, 5-0. De aandacht lijkt veel naar de doelpuntenmakers uit te gaan, maar op de flanken zorgde de gezusters Zuidam constant voor gevaar en breedte in het spel. Nu werd het tijd dat zij ook hun beloning kregen. Lisa Zuidam was met een schitterende knal, die takeling langs de kruising vloog, al dichtbij geweest. Op een mooie voorzet van zus Anne van de zijkant, schoot zij vlak voor rust alsnog keihard de 6-0 binnen. Toch was de ruststand nog niet bereikt. Uit een corner kopte de mee opgekomen Jessica van ‘t Hoog-Kooij vrij binnen, 7-0. Daarmee was het tijd voor rust, waarin Peter Kranenburg snel richting de biljartzaal moest om zijn voorronde te spelen.
In de rust werden Martine Koole en Leonie Uittenbogaard vervangen door Frouk Verburg en Daisy Streefland. Patronen lijken zich te herhalen, zo ook het begin van de tweede helft. Ook hier werd vrijwel gelijk gescoord. Lisa Zuidam kwam alleen voor de keepster na een mooie pass van Kirsten van Asselt en schoot de bal onhoudbaar in het dak van het doel, 8-0. Twee minuten later gevolgd door Anne Zuidam, die haar goede optreden bekroonde met een slimme schuiver in de korte hoek, 9-0. Met nog ruim veertig minuten te gaan, lag een monsterscore in de lijn der verwachting. Er kwam echter zand in de motor. Zwammerdam ging slordiger spelen en teveel speelsters gingen voor eigen succes. Dat terwijl de tegenstanders er helemaal doorheen zaten. Uiteindelijk doorbrak Kirsten van Asselt zo’n tien minuten voor tijd de impasse. Solerend door de Goudse defensie tekende zij met een diagonaal schot voor de 10-0. Gelijk erna gevolgd door Lonneke Verheul die ook nog op het scorebord wilde. Een laag afstandsschot verdween in de hoek, 11-0 de laatste tien minuten hadden bijna schriftelijk kunnen worden afgedaan, maar Jodan Boys kwam er nog twee keer gevaarlijk uit. Bij een van die uitbraken leverde de spits van Jodan Boys een mooi schot af, maar wist Kayleigh Jansen de bal net tegen de paal te tikken. Zodoende bleef de clean sheet gehandhaafd.
Een ruime overwinning, die nog ruimer had kunnen uitvallen, tegen een weliswaar talentvol maar een nog jong team. Volgende week wederom een thuiswedstrijd. Uw vlaggende reporter kan daar slechts ten dele bij zijn, daar hij (net als Peter vandaag) biljartverplichtingen heeft elders in het dorp.
Met sportieve groet,
De vlaggende reporter