Voorbeschouwing Damme – Lugdunum

Zaterdag heten wij onze gasten van Lugdunum uit Leiden van harte welkom op ons complex aan de Spoorlaan. Officieel is de club op 17 mei 1919 opgericht, maar er wordt ook eerder melding van gemaakt. Voor de Eerste Wereldoorlog bestond Lugdunum al onder de naam TAVENU: Tot Algemeen Vermaak en Nuttig Uitgaan. In 1914 viel deze club echter uitéén omdat bijna alle TAVENU-spelers in militaire dienst moesten. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog, in 1918, werd TAVENU opnieuw opgericht, maar nu onder de huidige naam. Vermoedelijk is deze naam ontleend aan de studentenvereniging ‘Lugdunum Batavorum’, waar Lugdunum jaren goede contacten mee heeft gehad. Heden bestaat de club uit ongeveer 700 leden en heeft het een zondag een zaterdagafdeling.

Vorig seizoen kwam Damme de Leidenaren ook al tegen, de uitwedstrijd ging verloren met 1-0 maar thuis werd in de laatste minuut nog een punt gepakt en werd het 1-1. Dit seizoen staat Lugdunum na 8 speelronden op de 1e plaats en werd er alleen gelijkgespeeld tegen Koudekerk en BSC.
VVZwammerdam weet sinds de laatste twee wedstrijden in de competitie weer wat winnen is, waar Siveo’60 eerder al verslagen werd was vorige week vv Koudekerk de mindere tegen Damme. Na een gezapige 1e helft was de stand nog 0-1, maar nadat Toine Kremer de gelijkmaker inlepelde werd de boel echt wakker geschud. In een daarna levendige wedstrijd werd Koudekerk dik verdiend, mede dankzij twee goals van come-back kid Kenny Blanken, met een 3-1 nederlaag naar huis gestuurd.
Duidelijk is geworden dat als VVZ gevrijwaard is van blessures en schorsingen het bij de Top-5 moet kunnen horen. Het is dus een zaak dat verzorger Jan van der Heijde zijn werk goed doet en dat er geen onnodige kaarten gepakt mogen worden. Vandaag kan VVZwammerdam laten zien dat de winst van vorige week geen incident is en kan het hopelijk met uw trouwe en sportieve support de koploper zijn eerste nederlaag toebrengen.
20161104 StudioAlphen Poster