VVZwammerdam Vr 1 zwaar onderuit tegen Oegstgeest Vr 1

Het betrof hier de wedstrijd tussen de nummers 2 en 3 uit de competitie. Oegstgeest nog zonder puntverlies en met een indrukwekkend doelsaldo, kwam op visite bij Zwammerdam, dat juist moeite heeft met scoren en vandaar al twee keer gelijk had gespeeld. Vorige week waren er op karakter drie punten meegenomen uit Zegveld. Vandaag was het zaak om met veel passie te strijden tegen een goede tegenstander. Aan de selectie kon het niet liggen. Maar liefst zestien speelsters stonden op het wedstrijdformulier.

14715072 668496079979852 8248718540834095941 o Kopie

Het doel werd weer verdedigd door Kayleigh Jansen, terug van een blessure. Voor haar centraal stonden Frouk Verburg en Jessica van ‘t Hoog-Kooij, met aan de zijkant Leonie Uittenbogaart en Jesca de Jong. Op het middenveld Marjolein van der Post op de 10 positie, geflankeerd door Kirsten van Asselt en Manouk Sloothaak. Voorin moesten Lonneke Verheul, Lisa Zuidam en Karlijn van Dorp voor gevaar gaan stichten. Een sterk bezette bank was gevuld met Martine Koole, terug van vakantie, Anne Zuidam, Deborah van der Meer, Esmee Bruggeling en Britt van der Heijden. De wedstrijd stond wederom onder de kundige leiding van dhr. Hans van Beek.

Al snel werd duidelijk dat Oegstgeest een van de beste tegenstanders was, waartegen Zwammerdam de afgelopen jaren heeft gevoetbald. De ploeg speelde met veel druk naar voren en kende vrijwel geen zwakke schakel. Hoewel de keepster van de rood-gele formatie geblesseerd langs de kant wist te vertellen dat er nu een veldspeelster op doel stond. Daar kwam Zwammerdam echter nauwelijks in de buurt. Na een klein kwartiertje, waarin Zwammerdam net enigszins onder de druk leek uit te komen, was het dan toch raak voor Oegstgeest. Een schot dat leek op een voorzet zeilde pardoes in de kruising, 0-1! Daarna ging het hard. Door een aantal snelle aanvallen, daarbij soms geholpen door individuele foutjes in de Damse achterhoede stond het na een klein half uur zomaar 0-4. Een ongekend aantal tegendoelpunten voor Zwammerdambegrippen. En het leed was nog niet geschied. Het tweede deel van de eerste helft, kon Zwammerdam voorzichtig meer naar voren kijken. Een aantal kleine mogelijkheden was het gevolg, helaas zonder resultaat. Vlak voor het rustsignaal maakte Oegstgeest met een vlotte counter ook nog de 0-5.

Trainer Cees van Leeuwen sprak zalvende woorden in de kleedkamer en poogde zijn meiden aan te sporen om met plezier de tweede helft te gaan voetballen. Lekker vrijuit op zoek naar eerherstel. Feit is dat er de tweede helft een stuk beter werd gevoetbald. Er waren inmiddels ook al een flink aantal omzettingen gedaan. Deborah van der Meer speelde op de flanken. Esmee Bruggeling was reeds in de eerste helft aan de aanvalslinie toegevoegd en Anne Zuidam bezette de andere flank. Martine Koole was het middenveld komen versterken samen met Britt van der Heijden. Oegstgeest leek ook wel een stapje terug te hebben gedaan, zodat de mogelijkheden voor een eretreffer aanwezig waren. Dichtbij kwam Deborah van der Meer, die haar schot via de keeper en de lat gekraakt zag worden. Uit een afgeslagen corner wist zij echter haar revanche te halen. Terwijl de Oegstgeest speelsters naar voren renden om een counter op te zetten, schoot zij van ruime afstand de bal over de keepster heen, 1-5! Een beauty. Helaas was het slotakkoord weer voor de rood-gele dames. Wederom uit een goed geplaatste counter. Kayleigh Jansen wist de bal nog goed te keren, maar de doortastendheid van een Oegstgeestspeelster in de rebound leverde alsnog de 1-6 op. Keurig op tijd floot de uitstekende leidsman Van Beek voor de laatste maal.

Een gevoelige nederlaag, welke de verhoudingen in de competitie pijnlijk duidelijk heeft gemaakt. Oegstgeest is een ploeg dat zich titelkandidaat nummer 1 mag noemen. Voor Zwammerdam wordt het hopelijk een gevecht om de best of the rest te kunnen worden. Niets mis mee natuurlijk. Zolang de spelvreugde maar bovenaan staat. Volgende week in de herkansing. Dan voor de beker. Tegen… Jawel: Oegstgeest, maar dan wel VR2 (of de wedstrijd doorgaat is niet helemaal zeker.) We gaan het zien.

Met sportieve groet,

De vlaggende reporter =