VR1 sleept overwinning binnen in Zegveld

Na de eclatante overwinning op Soccer Boys (girls) vorige week, stond vandaag de derby tegen onze Zegveldse buren op het programma. Onder het genot van een stralend oktoberzonnetje, arriveerden de Damse selectie op het sportcomplex aan de Milandweg. Trainer Cees van Leeuwen liet de opstelling over aan Peter Kranenburg en Simon Oosterbeek. Hetgeen bij de wedstrijdbespreking tot de nodige verwarring leidde. Uiteindelijk kwamen de volgende elf aan de start.
20161009 ManoukSloothaak

Doel: Veerle Peters Achterin: Jaimy Overes, Jessica van ‘t Hoog-Kooij, Frouk Verburg en Leonie Uittenbogaart Middenveld: Karlijn van Dorp, Jesca de Jong, Marjolein van der Post en Manouk Sloothaak Voorin: Kirsten van Asselt en Daisy Streefland Wissel: Esmee Bruggeling en de van RCL teruggekeerde Deborah van der Meer.

Voorafgaand aan het duel werd er een minuut stilte gehouden in verband met het overlijden van Rien Woerde, een bevlogen leider en scheidsrechter bij SIVEO die tevens zeer betrokken was bij de vrouwenvoetbal. Een indrukwekkend moment waarbij maar weer eens duidelijk werd dat voetbal meer is als een spelletje. Dat voetbal ook kan verbinden.

Dan de wedstrijd. Op een wat hoogpolige grasmat, trok SIVEO’60 gelijk fel van leer. Het verwachte countervoetbal was vervangen voor druk naar voren. De Damse defensie kreeg het even zwaar te verduren. Na het startoffensief kwam de wedstrijd meer in evenwicht en dienden zich enkele goede kansen voor Zwammerdam aan. Toch was het SIVEO dat de score zou openen. En hoe! Uit een vlot lopende aanval over de flanken, schoot de spits van SIVEO de bal van afstand met een mooie boog over de kansloze Veerle Peters heen: 1-0. Zwammerdam moest er een tandje bij zetten, maar SIVEO’60 bleef leep spelen. Halverwege de eerste helft wist het na een fout achterin zelf de 2-0 te scoren. Nu begon het mopperen enigszins. Gelukkig was daar Kirsten van Asselt om de hoop weer nieuw leven in te blazen. Op een kleine 25 meter afstand schoot zij een vrije trap stijlvol via de onderkant lat binnen, 2-1. Nu begon GHL meer aan te dringen, maar de ruststand leverde nog altijd een achterstand op.

In de rust werd een aantal omzettingen gepleegd. Daisy Streefland bemande de goal en Deborah van de Meer (was vlak voor rust ingevallen) kwam op de linksbuitenpositie. Esmee Bruggeling kwam er als stormram bij voorin. Dit leverde gelijk resultaat op. Vlak na rust bekroonde Deborah van der Meer haar rentree met een mooie treffer. Onder toeziend oog van haar vader, soleerde zij vanaf de zijkant naar binnen toe a la Robben en schoot diagonaal binnen, 2-2! Nu was het zaak de wedstrijd te beslissen. SIVEO leek stuk gespeeld, maar kwam er nog regelmatig gevaarlijk uit. De kansen van Zwammerdam werden echter alsmaar beter. Kirsten van Asselt en Deborah van der Meer waren al een paar keer dichtbij, maar schoten telkens diagonaal voorlangs. Marjolein van der Post kreeg van dichtbij de kans, nadat de bal terugkwam van een vrije trap van Kirsten van Asselt, die op de lat uiteen spatte. Een ware scrimmage was het gevolg, maar zonder resultaat. Er werd gestreden voor iedere meter. Voorop in de strijd ging Manouk Sloothaak, die menig tackle in zette. Zelfs op zichzelf. Opeens lag zij gevloerd na een charge op haar eigen benen. De winnende treffer kwam uiteindelijk van de voet van Karlijn van Dorp, inmiddels doorgeschoven naar de spits. Na een mooie voorzet van Deborah van der Meer schoot zij snoeihard de 2-3 binnen. Enkele halve kansen over en weer zouden het einde van de wedstrijd kenmerken, maar de overwinning kwam niet meer in gevaar.
Met 8 punten uit vier wedstrijden bezet Zwammerdam momenteel de derde plaats in de competitie. Volgende week wacht Oegstgeest, de huidige nummer 2. Een mooi duel. Komt dat zien. Komt dat zien!
De vlaggende reporter

Verstuurd vanaf mijn iPad