VR1 wint ook 2e bekerwedstrijd

Na de geflatteerde zege tegen de dames van LSVV 70 (had wat hoger uit moeten vallen) was het woensdagavond de beurt aan Voorschoten om de Damse formatie op kracht te testen. Trainer Cees van Leeuwen gaf zijn adjudanten Peter Kranenburg en Simon Oosterbeek de volgende opstelling mee. Op doel Kayleigh Jansen, met voor haar centraal in de defensie Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Frouk Verburg. Linksback was Jesca de Jong en rechtsback Leonie Uitenbogaard. Centraal op het middenveld Marjolein van der Post geflankeerd door Kirsten van Asselt en Manouk Sloothaak. Voorin stond Lonneke Verheul in de spits met naast haar als buitenspeelsters Lisa Zuidam en Daisy Streefland. Als wissel begonnen Britt van der Heiden, Jaimy Overes en Esmee Bruggeling. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van dhr. Dennis Koolwijk.
20160909 Grensrechter

Een van de opdrachten die Van Leeuwen had meegegeven was dat de dames rust aan de bal moesten houden. Bij vlagen lukte dat de eerste helft, maar vaak ook niet. Voorschoten was een wat lepere ploeg dan de Leidse studentes. Het loerde op de counter en omdat Zwammerdam de linies te ver uit elkaar liet staan, wisten de Voorschotense dames daar geregeld tussen te kruipen. Toch was het Zwammerdam dat de beste kansen kreeg. Achtereenvolgens doken Lisa Zuidam, Lonneke Verheul, Marjolein van der Post en Kirsten van Asselt alleen voor het doel op. De keepster van Voorschoten bleek een taaie hobbel om te nemen, waarbij gezegd kan worden dat het vizier van de Damse dames niet even scherp gericht was. Met een stuk of 5 goede kansen en nul doelpunten bereikten de dames de rust.
De tweede helft vertoonde een ander spelbeeld. Het spel werd rommeliger en Voorschoten wist daar gebruik van te maken en werd alsmaar dreigender. Vooral de corners zorgden voor de nodige onrust. Zwammerdam ging paniekerig met de bal om. Regelmatig werd de bal naar voren gepoeierd, om met vrijwel dezelfde gang weer terug te keren. Ondanks het verminderde spel wist Zwammerdam nog steeds goede kansen te creëren. De ingevallen Britt van der Heiden wist een paar keer goed voor de goal op te duiken, maar wist het net net niet te vinden. Ook Kirsten van Asselt wist een paar keer goed op te stomen, maar zonder resultaat. Een oude voetbalwet leert dat je bij het missen van zoveel kansen dikwijls de deksel op je neus kan krijgen. Dat was bijna gebeurd na een goed geplaatste counter van Voorschoten. Keepster Kayleigh Jansen pareerde knap in twee instanties de inzet en hield haar doel opnieuw schoon. De wedstrijd leek op een brilstand te eindigen, ware het niet dat de andere invalster Esmee Bruggeling van zich zou doen spreken. Vlak voor tijd schoot zij op weergaloze wijze de bal onderkant lat in de hoek van de goal, 1-0. Na een terecht flink portie blessuretijd floot de uitstekend leidende heer Koolwijk voor de laatste maal.
Een matige maar wel verdiende overwinning is het eindresultaat. Er zijn nog altijd een flink aantal zaken te verbeteren, maar overwinningen smaken altijd goed. Zaterdag wacht de waarschijnlijk moeilijkste bekerklus. De dames van Hazerswoudse Boys hebben hun bekerwedstrijden eveneens weten te wennen, met overtuigende doelcijfers. Er is dus werk aan de winkel! Op naar de volgende testcase aanstaande zaterdag in het mooie Hazerswoude.
Met sportieve groet,

De vlaggende reporter