GHL VR1 trapt af met overwinning

Een nieuw seizoen met nieuwe kansen is aangevangen. SVO GHL is een nog mooiere mix van SV Aarlanderveen, Rohda’76 en VVZwammerdam speelsters geworden. Succescoach Kors Pennin heeft een nieuwe uitdaging gevonden bij RCL en dus hebben de dames ook een nieuwe trainer. Niemand minder dan Zwammerdams voetbalicoon Cees van Leeuwen verzorgt dit seizoen de trainingen en zal er soms op zaterdag ook bij kunnen zijn. Na een aantal goede trainingssessies was het vandaag zaak om een en ander uit te proberen. Daarbij mochten de GHLadies, gestoken in een prachtig nieuw thuistenue, weer op de elftalfoto. Met een bijna voltallige selectie (Lonneke ging succesvol op voor haar vaarbewijs) leverde dat mooie plaatjes op, vakkundig geschoten door paparazzi Jaap Peters.

20160903 GHL VR1

De tegenstander vandaag was LSVV”70, een gezellige studentenvereniging uit de oudste en gezelligste universiteitsstad van Nederland, Leiden. Een gemêleerd gezelschap van roeisters en tal van andere studentenverenigingen afkomstige voetballiefhebsters. Gecoacht door de voorzitter van de vereniging. De dames van LSVV’70 hadden hun eerste wedstrijd met maar liefst 8-0 verloren en waren dan ook enigszins bevreesd voor de Damse formatie.

Deze trad aan in een 4-3-3 opstelling. Daisy Streefland op doel, met voor haar Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Frouk Verburg, op de backpositie Leonie Uittenbogaard en Kirsten van Asselt. Het middenveld bestond uit Manouk Sloothaak, Jaimy Overes en Marjolein van der Post. Voorin de gezusters Zuidam, met Lisa op de flank en Anne in de spits. Nicky Donker nam de andere flank in. Op de bank startten Kayleigh Janssen (geblesseerd aan de pols, dus niet op doel), Esmee Bruggeling, Britt van der Heijden (overgevlogen uit Amersfoort), Veerle Peters, Jesca de Jong en Karlijn van Dorp. Scheidsrechter van dienst was dhr. C. Van Riessen.

Het begin was op zijn zachts gezegd wat onwennig te noemen. LSVV rook de onrust en durfde er af en toe brutaal uit te komen. De roodhemden plaatsten een aantal gerichte counters, waarbij keepster Daisy Streefland alert reageerde. De communicatie bij Zwammerdam was af en toe gebrekkig en voorin stond het vizier niet op scherp. Gaandeweg de eerste helft stapelde de kansen zich op. Geregeld wisten de Zuidammetjes op te duiken voor de goal, alleen werd er van te grote afstand geschoten. Hierdoor werd de Leidse keepster te weinig getest. Met het inbrengen van Karlijn en Kayleigh kwam er meer druk naar voren. Desalniettemin was de ruststand een teleurstellende Frits van Turenhoutje (0-0)

De tweede helft speelde Zwammerdam met meer elan. Er werd hoger druk gezet en LSVV kwam er nauwelijks meer aan te pas. Er vonden veel wisselingen plaats, zo viel Britt van der Heijden uitstekend in op de flanken en stond Manouk Sloothaak op gegeven moment centraal op het middenveld, waar zij een puike partij afleverde. Frouk Verburg wisselde ook af met Jesca de Jong en beiden schoven geregeld mee naar voren. Ondertussen werd er na een klein uur ook nog gescoord. Het was Anne Zuidam die de ban zou breken. Na een steekpass van Marjolein van der Post, kwam zij de zestien binnen en wist diagonaal via de paal te scoren, 1-0! Vier minuten later gaf zij een strakke voorzet, welke koel werd binnen gekopt door Karlijn van Dorp. Daarna verzuimde Zwammerdam de score op te voeren. Het voetbal werd beter, maar de bal ging er niet meer in. Kayleigh Janssen stoomde een paar keer mooi op en zocht nadrukkelijk de goal. Ook de ingevallen Esmee Bruggeling stelde zich druistig op. Een vlammend schot eindigde op de lat. Vlak voor tijd werd Kirsten van Asselt gevloerd in het strafschopgebied, arbiter Van Riessen durfde er geen penalty voor te geven. In de slotminuut kwam er een prachtige lange bal op Lisa Zuidam, die van zeer dichtbij de bal in wist te schieten, zij het uit buitenspelpositie. Zodoende moest scheidsrechter Van Riessen de goal annuleren, hetgeen grote gevolgen voor hem kan hebben. Een moedige beslissing dus.

De eindstand bleef 2-0, een reguliere overwinning tegen een zeer sportieve tegenstander. Deze was weer content met de relatief kleine nederlaag en zo kennen we vandaag alleen maar winnaars. Cees van Leeuwen zag voldoende verbeterpunten, maar was bovenal tevreden over de eerste wedstrijd. Woensdagavond 20.00 volgt de tweede bekerwedstrijd tegen Voorschoten.

Met sportieve groet,

De vlaggende reporter

Verstuurd vanaf mijn iPad (dat wel)