Voorbeschouwing VVZwammerdam – v.v. Schoonhoven

Vandaag heet het bestuur u van harte welkom voor de wedstrijd VVZwammerdam – v.v. Schoonhoven in de eerste ronde van de nieuwe competitie 2016/2017. Schoonhoven is opgericht op 9 oktober 1902 en werd in de beginjaren Voorwaarts genoemd. Ook werd er in deze periode gekozen om in de stadskleuren rood-zwart te spelen, maar na een aantal evoluties van het tenue is er uiteindelijk voor het blauw – wit gekozen waar het nu al jaren in speelt.

In de loop der jaren is de club uitgegroeid tot een ledenaantal van ruim 700, precies twee keer zo groot als Damme, en heeft het een belangrijke plaats in het Schoonhovense verworven. De laatste maal dat de blauw-witten VVZwammerdam tegenkwamen in competitieverband was in het seizoen 2011-2012, in de zilverstad werd het toen een bloedeloze 0-0, maar hier aan de Spoorlaan wist Zwammerdam nipt met 2-1 te winnen. Vorig seizoen kwam Schoonhoven uit in de 3e klasse C en eindigden zij op een veilige 8e plaats.
Na een wat kleurloze competitie afgelopen seizoen is VVZwammerdam vooralsnog goed uit de startblokken gekomen na de zomer. In de voorbereiding wist een samengesteld team van de selectie na de eerste oefennederlaag tegen Jodan Boy’s 2 (1-6) te winnen van het Friese Zandhuizen (8-0) en v.v. Bodegraven (1-10) bij het laatste oefenpotje tegen Floreant zondag bleef de teller steken op 2-2.
Ook in de KNVB-beker ging alles voorspoedig en werd na v.v. Woubrugge (4-2), v.v. De Rijnstreek (2-8) en afgelopen dinsdagavond ook gewonnen van medekoploper in de poule Dilettant (3-0). Waardoor Damme net als in vorig seizoen doorstoot naar de volgende ronde van de beker: de knock-out-fase.
Dat belooft veel voor de start van dit seizoen en wij hopen dan ook dat u met een grote supportersschare op een sportieve manier onze jonge Dammenaren ondersteunt.
Afgelopen zondag is onze oud-voorzitter Piet Geerlof op 78-jarige leeftijd overleden. We hebben op indrukwekkende wijze afscheid van Piet genomen gistermiddag. Elders op deze website staat een ‘In memoriam’ over wat Piet voor de vereniging heeft betekend. Graag hadden we nog met hem het 40-jarig bestaan van het clubgebouw gevierd in december van dit jaar. Helaas is het hem en ons niet gegeven dat samen te doen. Het clubgebouw is onder zijn verantwoordelijkheid ontworpen, gebouwd en geopend. Vandaag zijn Piet’s vrouw Nini, zijn kinderen met aanhang en de kleinkinderen onze gast. Vanwege Piet’s overlijden staan wij letterlijk voor de wedstrijd 1 minuut stil bij wat hij voor onze vereniging heeft betekend. Wij wensen Nini en de familie veel sterkte met het verwerken van dit enorme verlies.
Het bestuur van Voetbalvereniging Zwammerdam