Voorbeschouwing: Damme Legends – VVZwammerdam 1

Vrijdagavond 10 juni 2016, heet het bestuur u in het algemeen en onze hoofdpersoon van de avond, Maarten van Riessen, in het bijzonder van harte welkom voor de op voorhand al legendarische wedstrijd tussen Maarten’s All Stars en het huidige Zwammerdam 1. Wanneer verdient iemand een afscheidswedstrijd, nou bijvoorbeeld als je 15 jaar bijna onafgebroken in het eerste elftal hebt gespeeld en zo’n 25 jaar bij de vereniging, nooit een andere club hebt gediend en ook nog eens bijna 150 goals hebt gescoord voor je cluppie. Daarom komt het Maarten zo ongelooflijk terecht toe dat hij deze wedstrijd krijgt aangeboden van ‘zijn’ Zwammerdam.

20160609 MaartenVanRiessen

Maarten werd als 16-jarige A-junior door toenmalig trainer Rob Romijn bij aanvang van het seizoen 2001-2002 al bij de selectie gehaald en de kenners hadden meteen door dat deze jongen talent bezat. Zijn debuut maakt hij in een bekerwedstrijd op een warme zomeravond in Nieuwveen tegen de plaatselijke Nicolaas Boys, maar kon een nipt verlies helaas niet verhinderen. In de volgende bekerwedstrijd tegen vv Woubrugge liet hij zijn voeten spreken want met drie goals (als ik het goed heb) wist iedereen ineens wie die nieuwe spits van Zwammerdam was en had hij definitief zijn plek in het elftal veroverd tussen ervaren mannen als Patrick de Vos en Walter van Gulik. Samen met zijn maatje voorin Nick van Leeuwen werden de goals en assists aan elkaar geregen, in het seizoen 2002-2003 uiteindelijk resulterend in een prachtig kampioenschap na een hevige strijd met Gouda. De thuiswedstrijd tegen Gouda herinnert Maarten zich nog goed (deze komt nog wel eens ter sprake), waarin Damme als een hecht collectief geen enkel gaatje liet en uit twee spaarzame uitvallen de overwinning en daarmee toch wel het kampioenschap veilig stelde. Dat gebeurde uiteindelijk in een erbarmelijke wedstrijd thuis tegen Oosterheem na een 1-1 gelijkspel en een goal van Dennis Koolwijk. Promotie naar de vierde klasse was een feit.

Na twee wat anonieme seizoenen in de vierde klasse was daar ineens het wonderbaarlijke seizoen 2005-2006 waarin de eerstde wedstrijd bij DVO in Vlaardingen nog met 4-1 verloren ging, maar trainer Pieter Jan Geerlof daarna de poppetjes op de juiste plek had staan. De driepunters stroomden binnen en nooit was er paniek bij een achterstand (maar liefst 13 keer keek Damme tegen een 1-0 achterstand aan), want altijd werd er alsnog een gelijkspel of overwinning uit het vuur gesleept. Uit bij Schiebroek met uiteraard een goal van Maarten werd de promotie naar derde klasse afgedwongen en een week later tegen Sportief kwam het kampioenschap daar nog eens overheen.

Na een aantal jaren in de derde klasse maakte Maarten helaas ook zijn enige degradatie mee en moest Zwammerdam weer aantreden in de vierde klasse. Een jaar met een ongekende apotheose in de vorm van de penaltyserie tegen DWO, waarin de uitgeputte Henk van de Louw een standbeeld verdiende en bijna in zijn eentje de promotie veilg stelde. Met drie promoties en één degradatie geen slechte balans voor Maarten, die zijn loopbaan als speler van Damme 1 in stijl afsloot met een doelpunt uit tegen Kagia in Lisserbroek.

Namens het bestuur en iedereen die Zwammerdam een warm hart toedraagt wensen we Maarten een onvergetelijke afscheidswedstrijd toe.

Remco Havenaar (oud-aanvoerder VVZwammerdam 1)