VR1 deelt punten met Sportlust

Na de zwaar bevochten uitoverwinning tegen Altior vorige week, wachtte vandaag eveneens een taaie tegenstander. Sportlust heeft lange tijd de koppositie in handen gehad, maar heeft deze na de winterstop moeten overdragen aan Woubrugge. Zowel de Groene Hart Ladies als Sportlust lijken op een zijspoor te zijn beland, maar strijden beiden nog met SVS en Kouderkerk om de titel ‘Best of the rest’ De uitwedstrijd kende de nodige hectiek en eindigde in een gelijkspel. Trainer Kors Pennin startte met de volgende elf dames: Op doel de birthdaygirl Kayleigh Jansen, met centraal in de verdediging Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Jaimy Overes. Op de backposities Kirsten van Asselt en, de uit het centrum verdwenen, Frouk Verburg. Zij verving de doordeweeks zwaar geblesseerd geraakte Leonie Uittenbogaart. Het middenveld bestond uit Martine Koole, Manouk Sloothaak en Marjolein van der Post. Voorin speelde talent Britt van der Heijden en routinier Lisa Zuidam op de flanken, met in de spits Karlijn van Dorp. Op de bank begonnen Zita Vis, Esmee Bruggeling en Daisy Streefland. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van dhr. Vlasveld uit Bodegraven.

De Groene Hart Ladies (of korter gezegd: Damme) startte furieus. Sportlust werd overlopen en met veel beweging en mooie steekpasses werd de Woerdense verdediging uiteen gereten. Dat leverde in de tweede minuut een dot van een kans op. Martine Koole stak een bal tussen de linies op Lisa Zuidam, die deze kans niet wist te verzilveren. Een minuut later was het echter wel raak. Met een vergelijkbare steekpass zette Koole Zuidam wederom alleen voor de goal, nu rondde Lisa Zuidam beheerst af, 1-0. In het daaropvolgende kwartier bleef Zwammerdam de goal van Sportlust bestoken met aanvallen. Een paar goede kansen werden echter niet afgerond. De wedstrijd zakte in nadat spielmacher Martine Koole na een aanvankelijke enkelblessure een nog zwaardere knieblessure opliep. Haar verlies kon niet gelijk worden opgepakt. Sportlust rook bloed en zocht nu zelf de aanval middels goed geplaatste counters. Toch was het Zwammerdam zelf dat de Woerdense formatie terug liet komen in de wedstrijd. Een communicatiefout tussen Jaimy Overes en keepster Kayleigh Jansen leidde er toe dat deze laatste de bal niet weg wist te krijgen, waarna de spits van Sportlust in de voeten geschoven kreeg en geen fout maakte, 1-1. Daarna kreeg Sportlust nog een levensgrote kans, welke op de lat uiteen spatte. Zwammerdam leek aangeslagen en snakte naar de rust.

De nodige wissels werden ingepast. Daisy Streefland en Esmee Bruggeling hadden de gelederen al voor rust versterkt en later zou ook Zita Vis verdienstelijk invallen. De tweede helft kende een geheel ander spelbeeld. Zwammerdam zette constant druk naar voren. De verdediging stond op de middellijn en geregeld doken backs Kirsten van Asselt en Frouk Verburg op aan de zijkant voorin. Frouk Verburg begon aan een tweede voetballeven. Opstomend over de flanken zette zij de ene na de andere aanval op. Ook Esmee Bruggeling toonde zich in grootse vorm. Met veel elan kapte en draaide zij zich door de Sportlust-speelsters heen. Eigenlijk speelde iedereen wel sterk of werkte in ieder geval keihard om die verdiende overwinning binnen te slepen. Het meest dichtbij was toch wel Karlijn van Dorp, die de bal vlak voor het doel op haar lichaam kreeg en deze op wonderbaarlijke wijze niet in de goal wist te krijgen. Manouk Sloothaak, Jaimy Overes en Esmee Bruggeling losten nog enkele vergeefse schoten op doel. Sportlust wist er echter een gelijkspel uit te slepen, want de stand bleef op 1-1 steken.

Na afloop werd er nog even goed na gesproken, onder het genot van een fruitig biertje. Trainer Pennin loofde de inzet en het spel van zijn speelsters, in het bijzonder Frouk Verburg die als ‘(wo)man’ of the match werd gekozen. Daarnaast was het smullen geblazen met een overheerlijke zelfgebakken cake van de jarige Job: Kayleigh! Er komen nog een aantal mooie wedstrijden aan. De vraag is of beide huisgenoten Leonie en Martine daar nog aan mee kunnen doen. Beiden lopen half of helemaal mank. Tijd voor de thuishulp in Aarlanderveen?

De vlaggende reporter