De avonturen van de D1 in België

Vrijdagochtend 25 maart kwamen we bij elkaar op de parkeerplaats van VVZwammerdam om voor drie dagen afscheid te nemen van Nederland. Met drie volgepropte auto’s zijn we met de complete D1, de coach en drie begeleiders naar Brugge in België vertrokken om daar een weekeind lang aan een toernooi mee te doen. Als verrassing was er op de heenreis nog een bezoek aan het voetbalstadion van Brugge gepland, waar we een ontzettend leuke rondleiding hebben gekregen van onze gids aldaar, Jan, die met veel enthousiasme en kennis alle wetenswaardigheden over het stadion met ons gedeeld heeft. Iedere vraag kon, en mocht er gesteld worden, overal kwam een antwoord op. We hebben er een hele gezellige middag beleefd!
20160403 afbeelding 1

In de namiddag door naar ons verblijf, waar we twee nachten zouden logeren. Verdeeld over drie slaapkamers, waar sommige van ons voor het eerst zelf hun bed op moesten maken en ook daar hebben we het goed getroffen. Een leuke accommodatie, prima verzorgd eten, en ook nog eens op 10 minuten afstand van het toernooi. ’s Avonds heerlijk met z’n allen spaghetti gegeten, het was onmogelijk nog honger te hebben na deze maaltijd, zelden heb ik vollere borden dan deze voorbij zien komen ! Na het eten zijn de jongens uiteraard keurig op tijd naar bed gegaan, zonder dat ze heerlijk dollend gevoetbald hebben, kussengevechten hebben gehouden, en andere wedstrijdjes die we niet bij naam noemen, maar die wel vreselijk stinken …….
En toen werd het zaterdagochtend, de eerste dag van het toernooi, bij KSK te Brugge. Al snel kwamen we er achter dat we er voor moesten werken, hier bij de Belgen……..Het schijnt zo te zijn dat in België de jeugd tot 15 jaar altijd op een half veld speelt, zo ook op dit toernooi. Dat betekent dat snelheid belangrijk is, en je de tijd mist die je op een groot veld normaal gesproken wel hebt. Daar moesten onze jongens en meisjes even aan wennen. Natuurlijk hebben ze hun uiterste best gedaan, en daarnaast ook veel plezier gehad, wat na een dag resulteerde dat we in de middenmoot zaten, lang geen slechte uitslag, met nog een dag te gaan.
Ook de tweede dag (1e Paasdag) hebben de jongens en meiden heerlijk gevoetbald en zelfs leuke vriendschappen opgebouwd met Frans sprekende medespelers, elkaar leuk aangemoedigd, en toegejuicht, zo zie je maar weer: voetbal kan ook verbroederen! Uiteindelijk zijn we 9e geworden van de 16 deelnemers. Moe maar voldaan zijn we aan het eind van de dag de auto’s weer in gerold, waar sommige even hun ogen dicht hebben gedaan tot ons avondeten bij de McDonalds. Rond de klok van half acht waren we weer terug bij VVZwammerdam. Moe maar vreselijk voldaan kijken we terug op een bijzonder geslaagd toernooi, en jongens, wat hebben we een lol gehad ! Ook is er nog één speler die nog een hattrick maakte in een wedstrijd aanvoerster Megan van Geest.
20160403 afbeelding 2
20160403 afbeelding 3