4-4-2 oefenen in de bittere kou

Afgelopen zaterdag werd de wedstrijd tegen Haagse Hout afgelast en dat bood de gelegenheid tegen WDS om het 4-4-2 systeem uit te proberen op kunstgras in Driebruggen. De 5-1 nederlaag zegt genoeg zou je denken, maar dat is iets te kort door de bocht. De 1e helft was het nog 1-1 en hadden we een groot aantal kansen die niet werden benut, maar duidelijk zichtbaar werden de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze ploeg.

20130223 02 WDS VVZwammerdam 5 1 Derk.jpg
Rechtsback Derk Peters profiteerde het best van het 4-4-2 systeem

Beide ploegen speelden overigens 4-4-2 en dat liet zien dat vooral de beide backs als het goed is de ruimte krijgen om extra aanvallende impulsen toe te voegen. De beide spitsen Toine Kremer en Reijer Peters boden de ruimte voor opkomende backs en duidelijk was dat Derk met enige regelmaat maar zo die ruimte kon benutten en gevaarlijk opstoomde zonder last van welke directe tegenstander dan ook. De ruimte in het 4-4-2 systeem zit bij de beide backs en dat lukte redelijk tot goed. Onze beide spitsen hebben meer de ruimte om van hun plaats weg te lopen en zo nog wat extra verwarring te creeren. Als dan ook nog rechtshalf Alois Kremer eens opstoomt, dan zie je toch wel heel veel mogelijkheden ontstaan. En in die zin was het een boeiend oefenpotje in de 1ste helft. Controlerende middenvelders daarachter en je hebt toch een aardig geheel.

Maar helaas in de eerste twee minuten na rust kregen we gelijk twee goals tegen (3-1), verdwenen Niels Koolwijk en Casper Regtuijt van het middenveld en was het verband in de ploeg helemaal weg. De druk van achteren was verdwenen en dan staan twee spitsen (Thom en Toine) een beetje zielig op een eilandje. Zo moet het dus niet. Uiteindelijk werd het dan ook nog eens een heel vervelende 5-1, maar fouten maken mag, juist in een oefenwedstrijd. De eerste helft bood voldoende perspectief, over de 2e helft moet nog maar eens goed gesproken worden achter gesloten deuren anders wordt het knap lastig tegen Be Fair aanstaande zaterdag.

20130223 01 WDS VVZwammerdam 5 1 Kopie
Aan de kant zitten was geen pretje

20130223 03 WDS VVZwammerdam 5 1 Kopie
Wordt nog puzzelen voor zaterdag aanstaande