GHL VR1 wint bij Altior

Na de deceptie van vorige week, waarin het kampioenschap definitief uit beeld verdween, was het voor de Damse dames vandaag zaak om een zo’ n hoog mogelijke eindklassering te bewerkstelligen. Op voorhand geen eenvoudige opgave tegen een in vorm verkerende tegenstander als Altior. Weliswaar was de thuiswedstrijd met gemak gewonnen, de uitwedstrijden bij Altior zijn traditioneel lastig. Met de volgende dames wilde trainer Kors Pennin de drie punten mee gaan nemen. Goalie van vandaag was Daisy Streefland, centraal achterin Frouk Verburg en Jaimy Overes en op de backposities Leonie Uittenbogaart en Kirsten van Asselt. Verdedigende middenvelders waren Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Manouk Sloothaak, met daarvoor Marjolein van der Post op de tienpositie. De flanken werden bezet door Lonneke Verheul en Karlijn van Dorp en in de spits stond Martine Koole. Er was een ruim bezette bank, waarop Britt van der Heijden, Zita Vis, Veerle Peters, Lisa Zuidam en Jesca de Jong. Esmee Bruggeling en Kim Kleijn waren ter morele ondersteuning eveneens aanwezig. Elftalleider Peter Kranenburg kon door privé omstandigheden niet afreizen naar Langeraar.
20160402 SuperWomen

Het doorschuiven van Koole naar de spits betekende een aderlating op het middenveld, waar aanvankelijk niet goed mee werd omgegaan. De slag aldaar werd continu door Altior gewonnen. Het waren de Langeraarse dames die de wedstrijd domineerden en enkele gevaarlijke aanvallen wisten te plaatsen. Zwammerdam voetbalde slordig en verloor veel persoonlijke duels. Zo kwam na een ruim kwartier spelen Altior terecht op voorsprong. Een lange pas kwam bij de fysiek sterke buitenspeelster van Altior terecht, welke zich wist te ontworstelen aan de Damse defensie en beheerst afrondde, 1-0! Doorgaans betekent een achterstand een wake up call, maar nu bleef Altior grotendeels de baas. De voorhoede kon zelden worden bereikt en de aansluiting ontbrak vaak. Toch wist Zwammerdam het laatste kwartier wat meer naar voren te voetballen, beducht voor de scherpe counters van Altior. Inmiddels waren Jesca de Jong, Lisa Zuidam en Britt van der Heijden al ingevallen. Tot echt doelrijpe kansen kwam dit lichte offensief niet, zodat de ruststand op 1-0 bleef steken.
De tweede helft zou niet per se beter voetbal brengen, maar wel aanzienlijk meer strijd. Hierdoor trok Zwammerdam de wedstrijd steeds meer naar zich toe en werden er goede kansen gecreëerd. Lisa Zuidam was een linie opgeschoven en wist vooringetekend nodige gevaar te creëeren, terwijl de dikwijls terugzakkende Koole meer kracht op het middenveld kon brengen. Achterin durfde de Damse dames hoger te verdedigen, waardoor de druk op Altior toenam. Het was Lisa Zuidam die de aansluitingstreffer voor haar rekening zou nemen. Een afvallende bal wist zij te controleren en rustig in de verre hoek te schuiven. De keepster van Altior stond op het verkeerd been en kon geen redding meer verrichten, 1-1! Het momentum leek nu in Dams voordeel te kantelen. Desalniettemin kwam Altior er soms gevaarlijk uit. Keepster Daisy Streefland toonde zich echter een moderne keeper door ver uit haar doelgebied de nodige interventies te verrichten. Ondertussen kwamen er steeds meer goede kansen. Lisa Zuidam en Martine Koole hadden de voorsprong op hun schoen, maar wisten beiden geen doel te treffen. Ook Veerle Peters kon haar invalbeurt niet belonen met een treffer, alhoewel zij daar een paar keer dichtbij was. Een esthetisch verantwoord intermezzo werd verzorgd door Britt van der Heijden, die met een hoogstandje de bal twee keer over haar tegenstander wist te wippen. Uiteindelijk was het Martine Koole die met een mooie individuele actie de de wedstrijd wist te beslechten in Dams voordeel. Een solo op de rand van het zestienmetergebied eindigde met een pegel in de korte hoek, 2-1! Zita Vis maakte vervolgens haar opwachting in de spits. Het laatste kwartier probeerde Zwammerdam de genadeklap uit te delen en ging Altior op zoek naar de gelijkmaker. Beide teams waren echter moegestreden en tot een waar spektakel zou het niet meer komen. Zodoende was de eindstand 1-2.
Altior had op basis van de eerste helft meer verdiend, terwijl Zwammerdam zich in de tweede helft met de nodige vechtlust had herpakt. Een mooie en vooral ook nodige overwinning in het licht van de ontwikkelingen in de competitie. Concurrent SVS nadert met rasse schreden en ook Koudekerk dendert aardig voort. Tegen beide teams moet de komende weken nog worden aangetreden. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen de dames van Sportlust. Deze dames stonden het eerste seizoenshelft aan kop, maar hebben een vrije val gemaakt. Van onderschatting kan echter geen sprake zijn.

Op naar volgende week en op naar de volgende driepunter!

De vlaggende reporter