Even voorstellen: onze nieuwe keeperstrainer

Mijn naam is André van der Voort, 50 jaar, afkomstig uit Ter Aar, en vanaf seizoen 2016-2017 werkzaam als keeperstrainer van Voetbalvereniging Zwammerdam. Ben ik getrouwd, heb drie kinderen (één zoon, twee dochters) een kleinzoon en een tweede kleinkind is onderweg. Naast het voetbal ben ik geïnteresseerd in diverse andere sporten, maar vooral darts is een tweede hobby geworden. Momenteel ben ik werkzaam bij Ipse De Bruggen in Zwammerdam als logistiek medewerker. Dit doe ik binnen deze organisatie al dertig jaar.

20160316 AndrevanderVoort

Mijn voetbalachtergrond begint in de beginjaren zeventig, de tijd dat je pas op je achtste op de voetbal mocht. Ik had het voorrecht om op mijn zevende jaar al te mogen beginnen, omdat men bij mijn toenmalige vereniging een chronisch tekort had aan keepers. Want dát wilde ik zijn!

Tien jaar later mocht ik mijn debuut maken in het eerste elftal van Altior, dat in die periode doorstoomde van afdelingsvoetbal naar de tweede klasse. Dat bleek voor deze dorpsclub toen het hoogst haalbare. Vanaf mijn eenentwintigste heb ik de switch gemaakt naar het zaalvoetbal, waar ik het op één na hoogste niveau in Nederland heb gespeeld. Later ben ik met familieleden en vrienden in een interne competitie gaan spelen in Zevenhoven, een leuke tijd.

Toen mijn zoon ging voetballen ben ik uiteraard als geïnteresseerde ouder zijn verrichtingen gaan volgen. Al snel kwam de vraag of ik iets voor de vereniging wilde doen. De eerste drie jaren heb ik het team van mijn zoon getraind, om daarna de ommezwaai te maken naar keeperstraining. Hiervoor zijn enkele cursussen doorlopen om vervolgens met de jeugd aan de slag te gaan. Het begon met het trainen van de D-jeugd, maar naarmate de tijd verstreek zijn alle jeugdcategorieën wel langsgekomen.

In de winterstop van het seizoen 2000-2001 kreeg ik de kans om voor het eerst selectiekeepers te gaan trainen. In datzelfde seizoen was ik een half jaar bij twee verenigingen actief, maar dat was geen ideale situatie. Een prachtige tijd brak aan, met drie promoties bij drie verschillende clubs.

In het seizoen 2007-2008 kwam er in de winterstop van dat seizoen een abrupt einde aan het trainerschap. Hiermee raakte de interesse in de sport en het vertrouwen in mensen enigszins verloren. Mede door dit voorval ben ik een tijdlang niet op de velden gesignaleerd. Als radioverslaggever (het toenmalige Alphen Stad FM, tegenwoordig Studio Alphen) werd dat gat wel gevuld, zodat de betrokkenheid bij de sport bleef. Je komt bij diverse verenigingen over de vloer en uiteraard praat je dan over je voetbalverleden.

Zo kwam het dus ook bij VVZwammerdam terecht, waar men wist van mijn voetbalachtergrond. Doordat andere hobby’s aan de kant werden gezet en mijn gezondheid het weer toeliet om weer op het veld actief te kunnen zijn heb ik besloten om opnieuw, na enkele jaren afwezigheid, de stappen op het veld te zetten. Het vertrouwen is terug, de uitdaging is er en vooral het plezier, dat zo lang werd gemist, is weer volop aanwezig. Ik heb er zin in!

Te vinden op Twitter: @AWGvdV