VR1 wint van Jodan Boys

In de race om de titel heeft Groene Hart Ladies (GHL) goede zaken gedaan in Gouda. Concurrent Woubrugge had wederom de volle drie punten gepakt, zij het moeizaam. Om in het spoor te blijven moest er gewonnen worden in de late middag/avond. Hoewel thuis ruim was gewonnen van Jodan Boys VR2, diende Zwammerdam waakzaam te zijn. Vorig seizoen was er nog een gevoelige nederlaag geleden in de uitwedstrijd. Trainer Pennin startte met de volgende basiself. Daisy Streefland op de goal, daarvoor Jaimy Overes en Frouk Verburg centraal. Op de backposities Leonie Uittenbogaart en Kirsten van Asselt. Op het middenveld stonden Martine Koole, Manouk Sloothaak en Marjolein van der Post. Voorin het trio Karlijn van Dorp, Anne Zuidam en Jessica van ‘t Hoog-Kooij. Op de bank begonnen jeugdig talent Britt van der Heijden, de nog niet geheel fitte Lonneke Verheul en de verloren dochter Lianne Angenent.

20160213 opstelling GHLVR1 JodanBoys
Na een enorm vertraagde en onder moeilijke omstandigheden gehouden warming up, startte GHL gelijk fel. De knoet ging erover en Jodan Boys wist niet waar het zoeken moest. Dit offensief werd al snel beloont met een mooie goal. Uit een afvallende bal in een scrimmage voor de goal, drukte Marjolein van der Post beheerst af. De bal verdween in het dak van het doel, 0-1! Zwammerdam wilde de wedstrijd snel beslissen. Dat had ook gekund als de scheidsrechter zich wat meer integer op zijn arbitrale functie had gericht. Een duidelijke overtreding in het strafschopgebied op Martine Koole werd niet gehonoreerd met de daarvoor geldende strafbepaling van een penalty. De toon was gezet. Een stugge tegenstander zette de Damse dames geregeld een voet dwars. Daarbij loerend op de counter. Zwammerdam bleef het gas er echter op houden. Manouk Sloothaak probeerde het nog met een afstandsschot en Jaimy Overes en Martine Koole uit een vrije trap op de rand zestien, deze werden respectievelijk in de muur en op de lat geschoten. De 0-2 kwam alsnog 10 minuten voor de rust. Een mooie aanval over meerdere schijven kwam bij Martine Koole terecht. Deze wist een mooie steekpass op de vrijstaande Anne Zuidam te geven. Deze twijfelde niet en schoof de bal beheerst langs de wanhopig uitkomende keepster.
Na rust werd de wedstrijd wat rommeliger en grimmiger. Over en weer werden er soms pittige overtredingen gemaakt. Daarbij toonde de trainer van Jodan Boys zich niet van zijn beste kant, door actief zijn dames aan te sporen tot het maken van overtredingen. Met dergelijk gedrag deed hij zichzelf en zijn dames tekort. Ondertussen werd er ook gewoon gevoetbald. Ondanks het wat slordige spel aan beide kanten, kreeg de Damse goalie Daisy Streefland niet veel meer te doen. Zodoende kon zij op tijd gewisseld worden. Net als Kirsten van Asselt ging zij naar een feestavond van 100%NL. Britt van der Heijden nam de handschoenen van haar over. Lianne Angenent viel uitstekend in en het laatste gedeelte van de wedstrijd trok GHL het spel nog meer naar zich toe. Niemand minder dan Martine Koole zou aan alle mogelijke onzekerheid een einde maken met een weergaloze solo stoomde zij op de goal af en passeerde de keepster met een mooie diagonale schuiver. 0-3! Niet lang daarna gevolgd door het laatste fluitsignaal.

Een typische overwinning. Bij vlagen goed voetbal, niet alle kansen kunnen verzilveren (maar wel genoeg) en weer geen goal tegen (8e keer). Er wachten nog een paar mooie en zware wedstrijden. Volgende week bijvoorbeeld een wederom late wedstrijd uit tegen SVS. Op naar de volgende driepunter. #plattekar?

De vlaggende reporter

Verstuurd vanaf mijn iPad