Ruime overwinning VR1

Na een langdurige winterstop mochten de dames van Groene Hart Ladies eindelijk weer de groene grasmat betreden om daar hun niet aflatende strijd om de titel voort te zetten tegen laagvlieger Be Fair VR1. Laagvlieger of niet, in de uitwedstrijd werden er onnodig punten gemorst. Het was dus zaak om gefocust de Waddinxveense dames te bestrijden.

20160130 GHL BeFair 7 0

Trainer Kors Pennin (zijn zoon scoorde vandaag de 1ste goal van vv Koudekerk tegen ons 1e) trad met de volgende elf dames aan: Op doel stond de talentvolle keepster Kayleigh Jansen, met voor haar Frouk Verburg en Jaimy Overes in het centrum, met op de back-posities Kirsten van Asselt en Leonie Uittenbogaart. Manouk Sloothaak, Veerle Peters en Martine Koole moesten de slag op het middenveld beslechten. Voorin stond jeugdig talent Britt van der Heijden in de spits, met aan de zijkanten geposteerd: Anne Zuidam en Jessica van ’t Hoog-Kooij. Op de bank zaten Daisy Streefland, Jesca de Jong en Zita Vis startklaar om in te vallen. Daarnaast waren er tal van dames voor moral support aanwezig. Scheidsrechter van dienst was Hans van Beek, die werd bijgestaan door gelegenheidsvlagger Peter Kranenburg. Alle ingrediënten voor een mooie wedstrijd waren aanwezig. Zelfs het weer klaarde enigszins op.

Toch bleek dat niet uit de eerste helft. Er werd rommelig gevoetbald en de term hotseknotsbegoniavoetbal (Bert Jacobs) kon weer eens van stal gehaald worden. Door het vele balverlies over en weer, lukte het niet om voldoende druk naar voren te zetten en kende de verdediging van Be Fair weinig problemen met de Damse aanvallen. Andersom ontbrak het Be Fair aan kwaliteit om de verdediging van Zwammerdam serieus te testen, zodat het gehele schouwspel er niet beter op werd. Halverwege de eerste helft moest de niet geheel fitte Britt van der Heijden vervangen worden door Jesca de Jong. Uiteindelijk brak Martine ‘Messi’ Koole de ban voor Zwammerdam door 5 minuten voor rust het heft in handen te nemen. In de zestien van de tegenstander draaide zij zich vrij en drukte een geplaatst schot af die in de rechterhoek verdween (1-0). De ban was gebroken en met enige opluchting gingen de dames de kleedkamer in voor de thee (of in het geval van onze dames limonade)
Daar sprak trainer Pennin wijze woorden en probeerde hij de ingesleten patronen van voor de winterstop weer terug te krijgen voor de tweede helft. De peptalk mistte zijn uitwerking niet. De tweede helft was amper begonnen of de score werd al verdubbeld. Het was Jessica van ’t Hoog die via Koole de bal ontving, deze rustig controleerde en beheerst in de linkerhoek schoot, 2-0! Vijf minuten later gooide uitblinker Martine Koole de wedstrijd op slot door koelbloedig voor de 3-0 te tekenen. Daarmee was de koek voor Be Fair op, maar er moest nog een ruim half uur gespeeld worden. Ondertussen waren Daisy Streefland en Zita Vis in het veld gekomen in plaats van Veerle Peters en Kirsten van Asselt. Zwammerdam hield de druk er op, maar het duurde toch even voordat de score verder werd uitgebreid. Het was het wachten waard, want enkele schitterende treffers zouden nog volgen. Zo knalde Jaimy Overes de bal in de 64e minuut van grote afstand net onder de lat binnen, 4-0! Een wonderschoon doelpunt. Martine Koole kon niet achterblijven en maakte een solo langs vijf tegenspeelsters (a la Maradonna op het WK 1986 tegen Engeland) waarbij de bal eindigde in de touwen, 5-0. Tien minuten later gevolgd door wederom een prachtgoal, waarbij Koole de bal mooi controleerde, haar tegenstander uitkapte en de bal met links vol in de linkerkruising deponeerde, 6-0! Peter Kranenburg liet zich als grensrechter vervangen door toppertje Lisa Zuidam. Ondertussen kabbelde de wedstrijd naar het einde toe. Het slotakkoord was echter voor Anne Zuidam, die de bal na een halve save van de keepster van Be Fair (die daarbij geblesseerd raakte) voor de voeten kreeg en genadeloos afstrafte, 7-0. Dit was tevens de eindstand.
Een eclatante overwinning die de dames van Zwammerdam op slechts 1 punt van koploper Sportlust brengt en de verwachtingen voor de rest van het seizoen doet toenemen. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen ARC VR2. Op naar de volgende driepunter!
De grieperige reporter